Dziś o godz. 11.00 rozpocznie się kolejna rozmowa – tradycyjnie w formule on-line - w ramach cyklu DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ. O propozycji umożliwienia zdobycia prawa jazdy kat. B przez 17.latków będą rozmawiali: Marek Dworzecki, instruktor nauki i techniki jazdy, Tomasz Matuszewski, egzaminator, Maciej Wroński, prawnik. Zapraszamy do śledzenia spotkania, które udostępniamy na platformie zoom (webinar ID: 828 4682 9925, hasło: 17 lat) też on-line facebook: www.facebook.com/prawodrogowe lub www.facebook.com/L-instruktor2020-2025)
W Sejmie RP w trakcie 9. posiedzenia plenarnego (w dniach 9, 10 i 11 października 2024 r.) - gdy debatowano nad dokumentem: „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2023 r.” wraz ze stanowiskiem Komisji (druki nr 422 i 469) - minister infrastruktury Dariusz Klimczak powiedział: „Młodzi kierowcy - tutaj dwie informacje - pierwsza dotyczy dwóch lat odkąd kierowca zdobywa uprawnienia. W tym czasie nie będzie żadnej tolerancji jeżeli chodzi o alkohol (dotychczas funkcjonują limity kiedy jest tolerancja do określonego limity (…) jeżeli chodzi o młodych kierowców przewidujemy zmianę przepisów, że takiej tolerancji nie będzie przez pierwsze dwa lata od zdobycia uprawnień. (…) Planuję wprowadzić przepisy, dotyczące młodych kierowców, że uprawnienia do kierowania pojazdami osobowymi będą mogły ubiegać się osoby, które ukończyły 17. rok życia. Tego typu zmianę dopuszcza prawo Unii Europejskiej, jest stosowane w innych państwach. W Polsce także kiedyś było stosowane. Uważam, że im wcześniej młody kierowca nabędzie dobrych nawyków tym więcej pożytków dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ja mam zaufanie do młodych kierowców i Państwo Polskie ma zaufanie do młodych kierowców. Chcemy także zwiększyć mobilność młodych ludzi, chcemy także walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Oczywiście ta zmiana ma także związek z czynnikiem gospodarczym. Brakuje kierowców w transporcie I im wcześniej młodzi kierowcy wejdą na rynek pracy tym szybciej będziemy mieć pożytek dla polskiej gospodarki. Takimi kryteriami kierowali się także inni członkowie Unii Europejskiej m.in. Francuzi. Oczywiście zdobycie prawa jazdy do kierowania samochodami osobowymi przez 17.latków będzie miało swoje obwarowania. Między innymi taka osoba przez pierwsze pół roku, lub do ukończenia 18. roku życia będzie musiała podróżować w towarzystwie osoby dorosłej, która co najmniej od 5. lat posiada uprawnienia do kierowania pojazdami. Tych obwarowań będzie kilka, one są szczegółowe, natomiast to są te najważniejsze.” Szkoda, że projekt nie został jeszcze przedstawiony do konsultacji. Szczegółem nie są przecież kwestie szkolenia i doskonalenia umiejętności młodych kierowców. Jednak mimo braku publikacji projektu porozmawiamy. Może wypowiedzi, które padną będą ważnym przyczynkiem do udoskonalenia przyszłych zapisów ustawowych? Nie mogą być początkiem konsultacji, bo konsultować można jedynie znaną propozycję.
Czekamy na Państwa o godz. 11.00. Przypominamy, iż zapis DYSKUSJI możecie odtworzyć w dowolnej chwili korzystając z nagrania zawieszonego na Facebooku PRAWA DROGOWEGO@NEWS lub YouTube.
Zachęcamy także do udziału w sondażu – pytamy o ocenę tytułowej propozycji [kliknij]: https://www.prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/ankieta-prawo-jazdy-dla-17-latkow
Na przestrzeni tylko jednego dnia od jej publikacji wypowiedziało się ponad 200 osób (w tym instruktorów, wykładowców, egzaminatorów, ale też kandydatów na kierowców. oceniając:
Prawo jazdy dla 17-latków?
TAK 72 głosy (36%)
NIE 122 głosy (61%)
NIE MAM ZDANIA 7 głosów (3%)
© PRAWO DROGOWE@NEWS (październik 2024)
Ankieta - Kliknij