Joanna Mucha podjęła ważne zagadnienie kontroli pojazdów pod kątem emisji spali. Niestety ostatnio coraz mniej informacji o podejmowanych działaniach. W imieniu MSWiA Maciej Wąsik informuje o akcji pn. SMOG w roku 2019, mówi o wyposażeniu Policji, o kontrolach rutynowych, ale także wskazuje na innych – może bardziej uprawnionych – do tych działań. Pozostaje niedosyt informacji.
Pytania w sprawie emisji spalin. Posłanka Joanna Mucha zgłosiła interpelację (nr 1836) w sprawie kontroli przez policję pojazdów pod kątem emisji spalin. Swoje wystąpienie zaadresowała do ministra spraw wewnętrznych i administracji. w kontekście policyjnych działań kontrolno-prewencyjnych, podczas których sprawdzana jest emisja spalin pojazdów – działań mających zwrócić uwagę na zanieczyszczenia powietrza wytwarzane przez niepełnosprawne samochody – posłanka pyta o ilość pojazdów pozostających w dyspozycji Policji w poszczególnych województwach; ile w roku 2019 zostało skontrolowanych pojazdów (oczywiście pod kątem emisji spalin). Pyta o rezultaty przeprowadzonych badań oraz konsekwencje, które grożą kierowcom pojazdów niespełniających normy wydzielanych spalin.
Stanowisko resortu spraw wewnętrznych i administracji. Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik, odpowiedział w imieniu ministra.
Poinformował o prowadzonych ogólnokrajowych działaniach kontrolno-prewencyjnych pn. SMOG. To właśnie ich podstawowym celem jest eliminowanie z ruchu pojazdów, których stan techniczny wskazuje na nieprawidłowe działanie silnika lub uszkodzenie układu wydechowego, a tym samym emisję substancji przekraczających dopuszczalne normy. Działania pn. SMOG mają również charakter informacyjno-edukacyjny – dowiadujemy się dalej. I szczegóły: - W 2019 roku akcje pn. SMOG były prowadzone raz w miesiącu, na terenie całego kraju, zgodnie z „Planem działań kontrolno-prewencyjnych na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2019 roku”. W ich trakcie skontrolowano ponad 290 tys. pojazdów, ujawniono 3000 nieprawidłowości w zakresie emisji spalin, zatrzymano 2932 dowody rejestracyjne w związku ze stwierdzeniem nadmiernej emisji spalin oraz ponad 10 tys. dowodów rejestracyjnych za inne naruszenia wymagań ochrony środowiska.
Równolegle policjanci w trakcie rutynowych kontroli ruchu drogowego dokonują sprawdzenia stanu technicznego pojazdu. Wówczas też w przypadku stwierdzenia naruszenia norm ochrony środowiska, zgodnie z art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, dokonują zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
I kary - poza zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego kierowca może być także ukarany mandatem karnym za niewłaściwy stan techniczny pojazdu.
Na koniec kwestie specjalistycznego w tym zakresie wyposażenia Policji – jak się dowiadujemy - aktualnie Policja posiada 136 sztuk urządzeń pozwalających na przeprowadzanie kontroli pod kątem emisji spalin, w tym 24 analizatory spalin i 24 dymomierze stanowią wyposażenie 24 samochodów specjalnych Ruchu Drogowego, tj. Ekipy Techniki Drogowej i Ekologii (ETDIE), natomiast 41 sztuk analizatorów spalin i 47 dymomierzy znajduje się na wyposażeniu załóg ruchu drogowego.
To tyle w sprawie działań policyjnych, Maciej Wąsik konkludując podkreśla, że: - Obowiązujące przepisy prawa jednoznacznie wskazują, że każdy pojazd mechaniczny, po osiągnięciu danego wieku, podlega corocznym obowiązkowym badaniom technicznym. Trzeba w tym miejscu zauważyć, że główny ciężar kontroli jakości spalin pojazdów mechanicznych oraz sprawności układów wydechowych powinien być realizowany przede wszystkim w ramach kontroli stanu technicznego pojazdów przeprowadzanych na stacjach diagnostycznych, stanowiących podstawowy instrument pozwalający eliminować z ruchu pojazdy zanieczyszczające środowisko. Z kolei rola Policji (oraz innych służb m.in. Straży Granicznej i Inspekcji Transportu Drogowego) powinna być skoncentrowana na podejmowaniu działań w ewidentnych przypadkach ujawnienia niesprawnych pojazdów poruszających się po polskich drogach.
Czy posłanka odpowiedź uzna za wyczerpującą? Tego nie wiemy. Nam brakuje odpowiedzi o rezultaty przeprowadzonych badań. Informacji czy stosownych urządzeń jest mniej czy więcej, czy jest to ilość wystarczająca, jakie są plany w tym zakresie. I co najistotniejsze czy działań było więcej (np. w porównaniu z rokiem 2018), a stwierdzonych przypadków mniej? (jm)