Przegląd prasy

Motocykle na buspasy - eksperyment powiódł się

3 czerwca 2020

Motocykle na buspasy - eksperyment powiódł się
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Pierwsze zmiany na buspasach dotyczące wpuszczenia motocyklistów przeprowadzimy w drugi weekend czerwca na ulicy Radzymińskiej – informuje Urząd m.st. Warszawy. W lutym tego roku prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział zmiany. Przez ostatnie miesiące trwało projektowanie i opiniowanie zmian w organizacji ruchu.

Dopuszczenie motocyklistów do jazdy po buspasach to zmiana w organizacji ruchu, którą poprzedzono badaniami, analizą i specjalnym programem pilotażowym. Niezbędne były również opinie Policji czy Tramwajów Warszawskich. Analizowano koordynacje sygnalizacji świetlnej – cel, aby ruch po zmianach odbywał się bezpiecznie i bez przeszkód.

- W ocenie zasadności tego pomysłu kierowaliśmy się przede wszystkim bezpieczeństwem. Przez dwa sezony sprawdziliśmy w praktyce, jak dopuszczenie ruchu motocykli wpłynęło na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Wnioski są pozytywne – motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Pilotaż projektu trwał od maja 2018 r. do października 2019 roku. W tamtym czasie motocykliści mogli poruszać się po kilku wyznaczonych buspasach lub na ich odcinkach (na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności, od ul. Krynoliny do Rzeszotarskiej oraz na Trasie Łazienkowskiej od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). Co niezwyle istotne pilotaż prowadzony był równocześnie z kampanią informacyjną „Motocykle na buspasach”.

Badania przyniosły pozytywne wyniki, co pozwoliło na podjęcie decyzji o działaniach na szerszą skalę oraz utrzymaniu organizacji ruchu wprowadzonej na potrzeby pilotażu. I tak stołeczny ratusz w najbliższym czasie ma rozpoczać wytyczanie nowego buspasa na kolejnym fragmencie ul. Radzymińskiej na odcinku Trocka-Młodzieńcza. Oznacza to, że autobusy komunikacji miejskiej oraz motocykliści będą mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie przejechać przez całą długość ul. Radzymińskiej.

Zaplanowano także kolejny etap podczas którego wdrażana będzie nowa organizacja ruchu na pozostałych ulicach z buspasami. Trwają ostatnie ustalenia co do ul. Puławskiej (za Doliną Służewiecką do ul. Niedźwiedzia w obu kierunkach), Bitwy Warszawskiej (na odc. Grójecka – Al. Jerozolimskie) oraz Modlińskiej (na odc. Kuklińskiego – Elektronowa).

Zgodnie z prośbami analizowano również możliwość dopuszczenia ruchu po buspasach karetek pogotowia nie jadących na sygnale. Uwzględniono zmiany w przygotowywanych projektach organizacji ruchu. (jm)