HYDROCAR PREMIER, pierwsze polskie auto elektryczne z wodorowym magazynem energii. Prototyp auta zaprojektowany jako samochód drogowy i wyposażony w takie układy jak: wspomaganie kierownicy, reflektory ksenonowe, światła w technologii LED, skórzaną kierownicę, tapicerkę, opony niskoprofilowe, zawieszenie gwintowane z możliwością regulacji oraz dwa wygodne miejsca dla kierowcy i pasażera. Z technicznego punktu widzenia najważniejsze są jednak podsystemy składowe samochodu, które stanowią swoistego rodzaju laboratorium badawcze dla testowania zaawansowanych układów napędowych oraz systemów przetwarzania energii.
(543-54 fot.Zespół RIOT Technologies, WAT, AGH)
Hydrocar Premier to pierwsze polskie auto elektryczne z wodorowym magazynem energii. Auto stworzone wspólnie przez Riot Technologies (firmę spin-off Akademii Górniczo-Hutniczej) naukowców z AGH oraz Wojskową Akademię Techniczną (WAT). Premiera odbyła się na targach MOTO-SHOW w Krakowie (21-22 maja 2016 r.).
W połowie 2015 r. zespół z Wojskowej Akademii Technicznej prowadzący od wielu lat badania podstawowe nad materiałami do przechowywania wodoru zaprosił do realizowanego przez siebie projektu grupę absolwentów tworzących rdzeń zespołu AGH Racing Team oraz firmę RIOT Technologies. Celem było stworzenie demonstratora – jeżdżącego laboratorium, w którym w warunkach “drogowych” można by było testować proponowane i wypracowane w WAT rozwiązania do magazynowania wodoru w fazie stałej. Sześciomiesięczny termin wykonania powodował, że tylko najbardziej doświadczeni specjaliści w branży mogli podjąć to wyzwanie. Od początku nie było mowy o kolejnym pojeździe na “odnawialne energie” straszącym wyglądem przechodniów. W ramach projektu powstał spektakularny pojazd o nowatorskiej konstrukcji układu zasilania i niepowtarzalnym designie – HYDROCAR PREMIER.
Samochód jest unikatową konstrukcją opracowaną przez zespół inżynierów i naukowców, przy współpracy z wieloma firmami zewnętrznymi. Jest to prototyp dwuosobowego sportowego samochodu typu roadster wyposażonego w napęd elektryczny. Jako baza jezdna zastosowana została specjalnie zaprojektowana i wykonana konstrukcja ramowa wraz z karoserią powstałą w całości z włókien węglowych. Dzięki takiej technologii rama nośna pojazdu daje dowolność w umieszczaniu podzespołów jezdnych, a z kolei karoseria może mieć unikatowy design ograniczony jedynie opracowanymi założeniami projektowymi. Za projekt kształtu nadwozia i wykonanie elementów kompozytowych odpowiedzialni są bracia Władysław Hamiga (absolwent AGH) i Stefan Hamiga (absolwent ASP).
Auta na wodór jeżdżą już po ulicach gdziekolwiek na świecie?
Daniel Prusak z AGH, prezes Riot Technologies: - Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem na wodór jest Toyota Mirai dostępna na rynku od końca 2015 roku, ale w odróżnieniu od naszego projektu w niej wodór przechowywany jest pod bardzo wysokim ciśnieniem a nie tak jak u nas w proszku. Poza tym tamto rozwiązanie ma jeden silnik elektryczny a jego stylistyka budzi bardzo wiele kontrowersji. Nasze auto ma cztery silniki, dwa razy większą moc i jest ładniejsze.