W dniu wczorajszym odbyła się - zorganizowana przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego - e-konferencja zatytułowana: „Żeby wizja zero stała się rzeczywistością”. Poświęcona bezpieczeństwu użytkowników pojazdów dwukołowych.
- To kolejna konferencja z tej serii, którą organizuje Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Temat tej konferencji jest wywołany nowym raportem DEKRY, który pojawia się co roku i już od czterech lat inaugurujemy ten raport w Polsce właśnie wspólnie z DEKRĄ – powitała uczestników konferencji Dorota Olszewska, prezes Partnerstwa.
– Jest to bardzo dobry moment do podjęcia tej tematyki i oczywiście konieczny bo ta sytuacja i statystyki nie są optymistyczne. Od czterech lat na polskich drogach dochodzi do ponad 4. tysięcy wypadków z udziałem rowerzystów, ponad 200 wypadków śmiertelnych. W tym roku teoretycznie wydaje się, że wypadków może być mniej. Nie mamy jeszcze pełnych danych, ale już mimo wszystko do lipca policja odnotowała niemal 2 tysiące zdarzeń, w których zginęło 115 rowerzystów, a ponad 1600 rowerzystów zostało rannych - informowała posłanka na Sejm RP Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Raport DEKRY zaprezentował Mariusz Mankiewicz, prezes Zarządu DEKRA Polska. Podjął próbę analizy realnych wypadków drogowych; zaprezentował przykłady wypadków drogowych, które badali eksperci DEKRY, omówił przeprowadzone crash testy przygotowane z wykorzystaniem potencjału badawczego tej firmy: kolizji pojazdu poruszającego się z prędkością 40 km/godz. oraz rowerzysty jadącego z prędkością ok. 20 km/godz.; zderzenia samochodu z rowerzystą poruszającym się na rowerze elektrycznym z prędkością ok. 20 km/godz. podczas gwałtownego otwierania drzwi pojazdu; wypadku samochodu ciężarowego skręcającego w prawo i rowerzystki, która poruszała się ścieżką rowerową i znalazła się w polu martwym ciężarówki; zderzenia motocykla z pojazdem jadącym z przeciwnego kierunku; wymuszenia pierwszeństwa przejazdu; porównania różnych systemów hamulcowych rowerów i inne.
W sposób szczególny podkreślone zostały zagadnienia z takimi pojazdami jak hulajnogi elektryczne i inne tzw. urządzenia transportu osobistego. Od stycznia do lipca br. w Niemczech zarejestrowano 812 rannych korzystających z hulajnóg elektrycznych, śmierć poniosło 5 osób. Godne zastanowienia sią także wyniki ankiety przeprowadzonej wśród poruszających się elektrycznymi hulajnogami. Okazuje się, iż 57% badanych korzystało niezgodnie z przepisami z dróg/stref dla pieszych; 41% nie znało przepisów ruchu na drogach, względnie jezdniach; 83% czuje się podczas jazdy hulajnogą „raczej”, albo „bardzo bezpiecznie”.
Wśród najważniejszych postulatów DEKRY M. Mankiewicz wymienił:
* użytkownicy wszystkich jednośladów powinni korzystać z kasków oraz zapewnić prawidłowe oświetlenie jednośladu;
* dzieci powinny przejść szkolenie rowerowe, aby możliwie wcześnie poznać zasady ruchu drogowego;
* manipulacje w oprogramowaniu rowerów o napędzie elektrycznym powinny być trudne do wprowadzenie i konsekwentnie ścigane;
* ABS powinien być na wyposażeniu seryjnych rowerów o napędzie elektrycznym;
* rowery i hulajnogi o napędzie elektrycznym w systemie wypożyczalni powinny być regularnie i niezależnie kontrolowane pod kątem ich bezpieczeństwa technicznego;
* podmioty wynajmujące rowery i hulajnogi powinny umożliwić użytkownikom noszenie kasków;
* infrastruktura powinna być dostosowana oraz utrzymywana dla potrzeb wszystkich uczestników ruchu drogowego (drogi dla rowerów w warunkach zimowych).
Była to niezwykle ważna i ciekawa prezentacja.
Dyrektor Instytutu Samochodowego, prof. Marcin Ślęzak, omówił główne problemy pojazdów jednośladowych w Polsce. Swoje wystąpienie rozpoczął następująco: - Przede wszystkim chciałbym pogratulować panu prezesowi Mankiewiczowi i DEKRZE kolejnego ciekawego raportu. Marzy mi się, żeby ITS czy inne polskie jednostki badawcze, dysponowały takimi możliwościami i budżetem, żeby można było takie badania prezentować. Mówiąc o wpływie okresu pandemii (20.3-31.9.2020) na bezpieczeństwo ruchu drogowego prof. M. Ślęzak potwierdził, iż niestety statystyki nie maleją. Jednocześnie wskazał na większą – w tym samym okresie – popularności UTO.
Podsumowując profesor sformułował następujące zalecenia dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów jednośladowych:
* użytkownicy dróg powinni znać zasady ruchu drogowego (w tym uczniowie szkół podstawowych);
* użytkownicy pojazdów jednośladowych powinni być świadomi tego, jak ważne dla ich bezpieczeństwa i ochrony środowiska jest utrzymywanie pojazdu w należytym stanie technicznym;
* Policja powinna zwiększyć nadzór w zakresie przestrzegania przez rowerzystów przepisów o obowiązkowym wyposażeniu roweru (zwłaszcza oświetlenia), a także zwiększyć nadzór w zakresie przestrzegania limitów zawartości alkoholu przez osoby poruszające się urządzeniami transportu osobistego;
* w odniesieniu do rowerów z wypożyczalni zaleca się korzystanie z kasków, zalecane jest również poddawanie regularnym i niezależnym inspekcjom w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa technicznego (najlepiej obowiązkowym);
* należy określić ramy prawne korzystania z tzw. urządzeń transportu osobistego; nowe przepisy powinny być tak skonstruowane, aby mogły obejmować pojawiające się nowe koncepcje mobilności;
* zwiększyć liczbę badań naukowych nad ważnymi zagadnieniami dot. bezpieczeństwa ruchu pojazdów jednośladowych oraz dożyć do wdrażania ich wyników.
Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska skupił się nad wybranymi refleksjami dotyczącymi ruchu jednośladów podkreślając potrzebę wprowadzenia: obowiązku (dla wszystkich) używania kasków; bezwzględnego zakazu korzystania z telefonów; zasady zachowania szczególnej ostrożności dla wszystkich uczestników ruchu drogowego; wymogu ubezpieczenia OC dla pojazdów komercyjnych; rejestracji użytkowników; zwrócenia uwagi na zagadnienie recyklingu uto.
Ostatnie z zaplanowanych wystąpień wygłosił Paweł Szpala, przedstawiciel Fundacji Jednym Śladem. Powiedział: - Osobą odpowiedzialną za Twoje bezpieczeństwo jesteś przede wszystkim Ty. Wokół może być wszystko zorganizowane idealnie, użytkownicy ruchu drogowego mogą być mega świadomi, mogą jeździć bardzo bezpiecznie, ale tak naprawdę na końcu tego łańcucha jesteś Ty. To co Ty potrafisz, jak się czujesz, to jak jesteś ubrany, to jak przygotowałeś swój pojazd, to ile godzin przejeździłeś na ćwiczeniach, na kursach. Tak naprawdę to wszystko to jest Twoja odpowiedzialność.
Zastanówmy się nad wnioskami wynikającymi z wygłoszonych informacji, badań, symulacji, ocen, statystyk, opinii i propozycji - „Żeby wizja zero stała się rzeczywistością”.(jm)