Statystyka

Polski samochód elektryczny - oczekiwania kierowców

8 listopada 2017

Polski samochód elektryczny - oczekiwania kierowców
Według wyników badań wykonanych przez Kantar TNS na zlecenie ElektroMobility Poland idealne auto elektryczne powinno być: produkowane w Polsce, 4-osobowe, o zasięgu 150 km i w cenie 60 tys. zł. (grafika ElektroMobility Poland)

W Centrum Prasowym PAP odbyła się konferencja prasowa pt. „Jakiego auta elektrycznego chcą polscy kierowcy? Wyniki kompleksowych badań wykonanych przez Kantar TNS na zlecenie ElektroMobility Poland”. Piotr Zaremba, szef projektu ElektroMobility Poland oraz Robert Bajek, Kantor TNS zaprezentowali wyniki przeprowadzonych badań. W opinii polskich kierowców idealne auto elektryczne powinno być: produkowane w Polsce, 4-osobowe, o zasięgu 150 km i w cenie 60 tys. zł.

Cel badań opinii kierowców. Spółka ElektroMobility Poland - wspierająca rozwój ekosystemu elektromobilności w Polsce m.in. poprzez organizację konkursu na budowę polskiego samochodu elektrycznego - jako cel zleconych badań postawiła sprawdzenie wiedzy polskich kierowców na temat elektromobilności, a przede wszystkim projektu polskiego auta elektrycznego. Oczekiwano określenia akceptowanych parametrów technicznych i ceny przed rozpoczęciem budowy prototypów pojazdu, a także zweryfikowanie popularności alternatywnych rozwiązań biznesowych (carsharing, abonament na baterie). Przygotowano także pytania sprawdzające na ile polskość produktu może być istotnym czynnikiem wyboru auta. Pytanie podstawowe: Czego oczekują kierowcy?

Najważniejsze wnioski - oczekiwania kierowców. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie polskich kierowców (N=600). Pierwszą znaczącą informacją było stwierdzenie, iż 73% polskich kierowców zastanawiała się nad zakupem samochodu elektrycznego.

To idealne auto elektryczne według respondentów to przede wszystkim: pojazd 4-osobowy - 12,0% odpowiedzi; posiadający długą gwarancję - 11,9%; z łatwym dostępem do usług serwisowych - 11,0%. Równocześnie za mniej istotne uznano: markę producenta - 3,3% odpowiadających; łatwość montażu fotelika dziecięcego - 2,9% oraz prestiż - 2,1%. - Wśród zachęt kierowcy wymieniają niższy koszt eksploatacji i ekologiczność tego typu pojazdu, a odstrasza ich wysoka cena zakupu oraz niewystarczająca w ocenie kierowców infrastruktura do ładowania. Jak wynika z badań, produkcja takiego auta w naszym kraju jest istotna aż dla 63% badanych, jeśli chodzi o czynnik wpływający na wybór konkretnej oferty. „Dzięki badaniom potwierdziliśmy, że kierowcy w Polsce chcą produkowanego w kraju auta elektrycznego i wiemy, jakich parametrów od niego oczekują” - analizował Piotr Zaremba.

Zapytani o minimalny zasięg pojazdu odpowiedzieli: 39% - 201-500 km; 31% - 101-200 km; 24% - do 100 km i 6% powyżej 500 km. Natomiast minimalny czas całkowitego ładowania samochodu elektrycznego: 32% - powyżej 3 godz.; 29% - do 1 godz.; 24% - do 2 godz. i 14% - do 3 godz.

A gdzie chcielibyśmy ładować miejskie auto elektryczne? 77% ankietowanych wskazało na parkingi (osiedlowe, miejskie, P+R), 52% - stacje benzynowe; 40% - centra/galerie handlowe; 25% hipermarkety/supermarkety/dyskonty; 12% - dom/garaż; 10% centrum miasta; 8% - miejsce pracy/biurowce; 6% urzędy/instytucje publiczne/szkoły; 6% - ulice/drogi; 4% - dworce oraz 3% specjalne stacje ładowania.

Co ile kilometrów powinny znajdować się punkty ładowania? 48% odpowiedziało – co 50 km; 20% - co 100 km; 19% - częściej niż co 50 km; 6% - co 150 m, także 6% - co 200 m i 1% - rzadziej niż co 200 km.

Jaka powinna być cena miejskiego auta elektrycznego? 64% pytanych odpowiedziało, że niższa o kilkanaście procent niż samochodu spalinowego tej samej klasy; 33%, że taka sama jak samochodu spalinowego tej samej klasy i 3%, że wyższa o kilkanaście procent niż samochodu spalinowego tej samej klasy.

I w kwestii zakupu pytanie o istotne zachęty. 63% polskich kierowców uważa, że powinna to być produkcja w Polsce; 60% oczekuje zachęt finansowych; zaś 47% - w darmowym parkowaniu w strefach miejskich. Mniejsze znaczenie - 21% wywołuje zachęta możliwości jazdy po buspasach czy 14% - ewentualny podatek ekologiczny dla aut spalinowych. Interesującym zagadnieniem były - mało omawiane - rozwiązania alternatywne. Za rozwiązania warte rozważenia uznano - abonament na baterie, car sharing. I tak: 64% kierowców uważa abonament na baterie za formę zachęcającą do zakupu. Ok. 200 zł średnio miesięcznie kierowcy są skłonni płacić za wynajem baterii. 48% zainteresowanych jest korzystaniem z polskiego auta elektrycznego w systemie car sharingu.

Czyli jakie powinno być to idealne auto elektryczne - polskich kierowców? Według wiedzy i oczekiwań polskich kierowców potwierdzonych na dzień końca badania tj. 31 października 2017 r. to auto wyprodukowane w Polsce, 4-osobowe, 5-drzwiowe, kosztujące 60 tys. zł, kupione dzięki istniejącym zachętom finansowym i przysługującym posiadaczom przywilejom, auto o zasięgu 150 km, ładowane do 2 godzin, na parkingu, stacji benzynowej lub w centrum handlowym odległych do 50 km.

Piotr Zaremba wiedzę kierowców o elektromobilności określił jako - „wczesną fazę wiedzy”. W tej fazie oczekujemy na projekt, testy i prototyp pierwszego polskiego pojazdu elektrycznego, następnie budowę krótkich serii i ich homologacja, aby mogła być uruchomiona produkcja seryjna. Kiedy? Terminy nie zostały określone. A Pani/Pan zastanawiacie się nad zakupem pojazdu elektrycznego? (jm)