Ekspert wyjaśnia

Egzaminacyjny problem ze znakami drogowymi

27 kwietnia 2014

d11534ecae03c63000249457825fff2f07f2058b

(491-43)

Jak informuje “Gazeta pl Zielona Góra” radny Jacek Budziński wnioskował zmianę oznakowania na jednej z ulic miasta, gdzie zamontowano progi zwalniające i postawiono znaki z ograniczeniem prędkości do 20 km/godz. Te ostatnie miały obowiązywać jedynie podczas przejeżdżania progów - w pobliżu znajduje się szkoła. Zdaniem radnego: znaki mogły stać się pretekstem do oblewania zdających na prawo jazdy - twierdzi radny. - Przed znakami ustawiono ograniczenia prędkości do 20 km/h. Według urzędu miasta te znaki informowały o maksymalnej prędkości, z jaką można było pokonać próg. Z tego co słyszałem, nieco inaczej interpretują ten znak egzaminatorzy. Ta nieścisłość mogłaby być podstawą do niezdania przez kogoś egzaminu na prawo jazdy - wyjaśnia. Urzędnicy na jego prośbę zmienili oznakowanie. Ustawiono więc ograniczenie do 40 km/h, natomiast na wysokości progów ograniczenie do 20 km/h. Dyskusję na temat znaczenia znaku B-33 prowadziliśmy na łamach tygodnika PRAWO DROGOWE @ NEWS w roku ubiegłym. Dzisiaj za dziennikiem “Gazeta pl Zielona Góra” wypowiedź eksperta.

Urzędnicy miejscy poprosili o interpretację znaku B-33, eksperta, Zbigniewa Drexlera:

"Jak wiadomo, progi zwalniające zostały w wielu krajach wprowadzone jako środek wymuszający jazdę z ograniczoną prędkością na określonych odcinkach ulic, zwłaszcza takich, gdzie występuje znaczne zagrożenie ruchu pieszych, m.in. dzieci, przez kierujących jadących zbyt szybko w danym miejscu lub danych warunkach ruchu. Gdyby wszyscy kierowcy byli zdyscyplinowani, wystarczyłoby przed takim odcinkiem drogi umieścić znak B-33 z liczbą, np. 25 lub 30, i takie ograniczenie "załatwiłoby sprawę". Niestety, dość znaczna liczba kierujących, nawet gdy zwolni na progu, traktuje tę konieczność jako zbyteczne "utrudnianie życia" i bezpośrednio po zjechaniu z progu zdecydowanie naciska pedał gazu.

Taka praktyka z kolei powoduje, że na dłuższych odcinkach dróg, na których trzeba wymusić powolną jazdę, progi są powtarzane. Jeżeli to właśnie sobie uświadomimy, to pytanie o zakres obowiązywania znaku B-33 umieszczonego przed progiem właściwie staje się bezpodstawne. Warto zauważyć, że znak ten spełnia podwójną rolę. Z jednej strony ostrzega jadącego o skutkach, jakie mogą wystąpić przy zbyt szybkim wjechaniu na próg, z drugiej zaś wskazuje, jakiej prędkości nie należy przekraczać ze względu na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Wymuszenie takiej jazdy jest przecież istotą progu.

Odwoływanie ograniczenia prędkości bezpośrednio za progiem przeczyłoby logice i zdrowemu rozsądkowi. Znak B-33 obowiązuje więc zgodnie z ogólnymi zasadami, przytoczonymi na zakończenie. Nie ma żadnych podstaw prawnych potwierdzających ograniczony zakres znaczenia znaku B-33 w przypadku ustawienia go przed progiem zwalniającym. Rozporządzenie z 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków (...) w załączniku 1, w pkt 3.2.34.1. stanowi, że: W przypadku ograniczenia prędkości wynikającego ze stosowania progów zwalniających dopuszcza się ograniczenie prędkości poniżej 30 km/h odpowiednio do kształtu i wymiaru progów. W tym przypadku liczba wyrażająca ograniczenie prędkości na znaku B-33 może być podawana z dokładnością do 5 km/h.

W przepisie tym nie mówi się o odwoływaniu wskazanego ograniczenia, zaś taki przypadek również nie jest przewidziany w rozporządzeniu z 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które jest regulacją dla kierujących. Przepis o zakresie obowiązywania znaku B-33 ma następujące brzmienie: § 27.1. Znak B-33 "ograniczenie prędkości" oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę. Dopuszczalna prędkość określona na znaku obowiązuje, z zastrzeżeniem ust. 4 i § 32, do miejsca:

1) wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakiem B-33 lub B-43,

2) umieszczenia znaku D-40 oznaczającego początek strefy zamieszkania,

3) umieszczenia znaków oznaczających odpowiednio początek lub koniec obszaru zabudowanego, o których mowa w § 58 ust. 3 i w § 114 ust. 1 pkt 1 i 2.

Dodajmy, że powołany w cytowanym przepisie ust. 4 i § 32 dotyczą odpowiednio znaków B-34 i B-42."