Ekspert wyjaśnia

Pojazd z hakiem holowniczym

2 grudnia 2007

Pytanie: Witam mam taki problem kupiłem auto marki audi 80 model b3 auto jest wyposażone w hak holowniczy pojechałem na przegląd techniczny i facet nie chce mi podbić przeglądu dopóki nie zainstaluje dodatkowych migaczy bocznych auto do takich migaczy nie zostało przystosowane nie mam zamiaru wiercić otworów w błotnikach i kombinować i nie mam tez zamiaru demontować haka objeździłem mnóstwo sklepów i nie ma migaczy bocznych do tego auta dziwne dla mnie było to, że poprzedni właściciel miął podbijany przez parę lat przegląd bez problemu i inne auta tego modelu tez nie maja takich migaczy widziałem ich dziesiątki i żaden nie miał tych migaczy cos tu jest nie tak zaczepiłem  policjanta z drogówki i wyjaśniłem, o co chodzi, powiedział ze to bzdura ze jakąś ustawa wyraźnie mówi o tym, że w pojeździe, jeżeli kierunki nachodzą na boki  pojazdu jak w przypadku mojego auta nie SA obowiązkowe  dodatkowe kierunki i nie ma on podstaw żeby nie podbić mi przeglądu mówił też ze mogę mieć hak i nie mieć nawet wbitego haka w dowód i on nie ma prawa sie przyczepić problem może być w momencie, kiedy będę ciągnął przyczepę i policja mnie zatrzyma, ale ja mam wbity hak w dowód i nie mam zamiaru tego zmieniać zapłaciłem za auto z hakiem i takie ma być policjant podął mi stronę, na której mogę sprawdzić te ustawę niestety zapomniałem ja
i powiedział ze mam zrobić jej wydruk i iść z tym do tego diagnosty według mnie ten człowiek jest jakiś niedouczony szczerze działa mi na nerwy jestem juz 2 miesiąc bez przeglądu przez niego pewne jest ze ostatni raz tam pojechałem za przegląd zapłaciłem i co mam teraz zrobić, kto ma racje facet utrudnia mi Zycie stworzył problem z migaczy, które kosztują kolo 30 zł do innych marek aut do tego nie ma ja szukając strąciłem juz koło 150zl i nie mam zamiaru mu kolejny raz płacić za przegląd, bo upłynął tydzień, który jak on powiedział mam na usuniecie usterek to on sprawił problem jak to jest naprawdę z tym oświetleniem pomóżcie.

Odpowiedź: Zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 32. Poz. 262 z późniejszymi zmianami) w załączniku nr 6 “Warunki szczegółowe dotyczące świateł zewnętrznych pojazdu samochodowego i przyczepy” zawierają w § 2. tabelę regulującą warunki, jakim powinny odpowiadać światła zamontowane na pojeździe. Punkt 3 tabeli określa charakterystykę kierunkowskazów. W punkcie 3c) wymienione są kierunkowskazy boczne, wobec których zastosowanie ma odnośnik 11 stanowiący “11) Nie wymaga się, jeżeli długość pojazdu nie przekracza 6 m i nie jest on przewidziany do ciągnięcia przyczepy; jeśli kierunkowskazy boczne maja wspólne źródło światła z kierunkowskazami przednimi, to dla zapewnienia dobrej widoczności mogą być zamontowane dwa dodatkowe kierunkowskazy boczne”.[1] Oznacza to, że dla wymienionego pojazdu nie jest wymagany kierunkowskaz boczny natomiast, jeżeli posiada zdolność ciągnięcia przyczepy kierunkowskaz taki być musi.

Nowe brzmienie odnośnika zgodnie z zapisami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Dz. U. z 4 marca 2004 r., Nr 34, poz. 300. weszło w życie 4 kwietnia 2004 r.

Odpowiedzi udzielił: Jerzy Barański – w latach 1979-1989 szef służb nadzoru i sterowania ruchem komunikacji miejskiej
w Szczecinie, do 1998 r. dyrektor firm komunikacyjnych, w latach 1999- 2007 dyrektor WORD w Szczecinie.