Warunki pogodowe w chwili obecnej wskazują zbliżającą się wiosnę. Na co warto zwrócić szczególną uwagę. Co warto sprawdzić w aucie po zimie? - radzi Tomasz Pacek, instruktor/trener techniki jazdy.
Warunki pogodowe w chwili obecnej wskazują zbliżającą się wiosnę. Na co warto zwrócić szczególną uwagę. Na pewno zanim dokonamy oceny co się zmieniło w naszym aucie w ciągu kilku miesięcy ciągłych zmian pogody i niskich temperatur należy porządnie umyć auto. Oczywiście nie chodzi tu tylko o dbałość o powierzchnię lakierniczą ale przede wszystkim dokładne umycie podwozia. Jeśli nie mamy warunków lub wystarczającej wiedzy jak możemy kwalifikować uszkodzenia i zmiany dobrze jest po dokładnym umyciu udać się do serwisu i skorzystać z wiedzy fachowca.
Ocena zmian w przypadku samochodów starszych może mieć ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo. Dlatego bardzo ważna jest wnikliwa kontrola elementów nośnych i ich połączeń. Szczególnie powinniśmy zainteresować się stanem podłużnic i ich połączeń. Punkty mocowania elementów zawieszenie do karoserii powinny się znaleźć również na liście naszych priorytetów. Stan układu wydechowego ma znaczenie nie tylko ze względu na zwiększenie poziomu hałasu. To bardzo istotny element zapewniający bezpieczeństwo bo jego nieszczelności mogą stać się przyczyną podtruwania kierowcy i pasażerów.
Linki hamulca ręcznego (szczególnie w starszych autach) to kolejny element którym powinniśmy się zająć. Mało używany w czasie zimy hamulec, sól i woda mogły częściowo lub zupełnie zaburzyć jego prawidłowe działanie.
Jeśli mimo prawidłowego ciśnienia w oponach czujemy, że auto nie jedzie idealnie prosto to może jedna z wielu dziur powstałych po zimie w nawierzchni dokonała zamachu na geometrię naszego zawieszenia i warto by ją było skorygować, żeby nie skutkowało to szybszym zużyciem opon i niepotrzebnego dyskomfortu podczas jazdy.
Coś co może zrobić każdy kierowca to ocena stanu piórek wycieraczek. W zimie miały ciężkie życie czasami nie umyślnie, ale jednak szorując po zamarzniętej szybie. Zbliżamy się do pory roku kiedy opady mogą się zdarzyć częściej niż zimą czy latem i wycieraczki mogą mieć nie bagatelny wpływ na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Elementy gumowo-metalowe też miały trudniej niż w lecie być może uległy przyśpieszonemu zużyciu lub uszkodzeniu. To także dotyczy gumowych osłon końcówek drążków kierowniczych, przegubów homokinetycznych i osłon amortyzatorów.
Filtr kabinowy najlepiej z wkładem węglowym antyalergicznym także powinien zostać wymieniony przed sezonem pylenia drzew. Oszczędności na tym elemencie nie są rozsądne bo gdy jesteśm. Wrażliwi na pylenie drzew i traw to nie tylko problemem jest zdrowie ale i fakt że napady kichania za kierownicą mogą być po prostu niebezpieczne.
To z czym nie należy się śpieszyć to wymiana płynu do spryskiwacza na letni i jeśli mamy opony sezonowe ich wymiana.
Pamiętajmy nasze przysłowia odnośnie pór roku... Zima jeszcze może nas odwiedzić.
Szerokiej drogi.
Tomasz Pacek (Warszawa)