Pytanie:
(Fot.: PD@N 468-4)
Szanowni Państwo, zwracam się do Państwa z prośbą o wyjaśnienie pewnej sytuacji drogowej. Wszyscy wiedzą, jak na danym skrzyżowaniu się zachować, tylko nikt nie jest w stanie wytłumaczyć mi dlaczego tak jest i nie jest w stanie podać żadnych aktów prawnych potwierdzających swoją teorię. W załączeniu przesyłam plik obrazujący daną sytuację (rys.). Moje pytanie brzmi. Jakie przepisy o ruchu drogowym nakładają na mnie, kierując pojazdem niebieskim na załączonym obrazku, obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z przeciwka? Pozwolę sobie trochę wyprzedzić odpowiedź i powołać tu art. 5 ustawy o ruchu drogowym. Artykuł ten nie ma jednak zastosowania praktycznego w tym wypadku, ponieważ zarówno znak jak i nadawany sygnał zielony przez sygnalizator nie są ze sobą w konflikcie. Zastosowanie art. 5 ustawy miałoby zastosowanie, gdyby przez sygnalizator nadawany był sygnał czerwony. Wówczas ze względu na ww. artykuł, który mówi, że sygnał świetlny ma pierwszeństwo przed znakiem drogowym D-1, należałoby zatrzymać pojazd. Tylko stosowanie hierarchii znaków i sygnałów drogowych nie reguluje pierwszeństwa przejazdu przez skrzyżowanie, a w tym konkretnie przypadku przez znaki drogowe. Powoływanie się na zapis art. 25 o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom jadącym z kierunku przeciwnego na wprost, również uważam za chybiony ponieważ istnienie sygnalizacji świetlnej nie usuwa znaków drogowych a jedynie w przypadku nadawania sygnału czerwonego przez sygnalizator, nakazuje zatrzymanie pojazdu pomimo, że jesteśmy na drodze z pierwszeństwem przejazdu.
Proszę Państwa o wyrozumiałość mojej marnej znajomości przepisów ruchu drogowego. Mając szerokie znajomości w wśród autorytetów BRD na pewno szybko rozwiejecie Państwo moje wątpliwości i braki wiedzy. Z wyrazami szacunku Rafał Górski, Jelenia Góra
Odpowiedź:
Zbigniew Drexler (Fot.: PD@N 468-6jm)
Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu pokazanym na załączonym do listu rysunku wynikają z art. 5 ust. 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Ustawa wyraźnie stanowi, że sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu. Jak wiadomo znakami tymi są D-1 “droga z pierwszeństwem” oraz A-7 “ustąp pierwszeństwa” (pomijam tu znak B-20 “stop”). Jeżeli ruch jest kierowany sygnałami świetlnymi, to postępujemy tak, jak gdyby znaków tych nie było. Nie ma przy tym znaczenia czy są one dodatkowo zaopatrzone w tabliczki, czy nie. Tabliczki T-6a i T-6c bez wspomnianych znaków nie występują. Są ich uzupełnieniem. Nie można zatem tabliczki oddzielić od znaku Nie ma żadnych podstaw do zastosowania interpretacji, z której wynikałoby, że wskazania znaków D-1 i A-7 są uchylone przez sygnały tylko wtedy, gdy występują bez tabliczek, do czego prowadzi interpretacja przedstawiona w liście.
Zbliżając się więc do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną kierującego “nie interesują” znaki regulujące pierwszeństwo (nie ma znaczenia czy są zaopatrzone we wspomniane wyżej tabliczki); ma on obowiązek podporządkować się sygnałom świetlnym. Przestrzeganie wskazań znaków rozpoczyna się z chwilą wyłączenia sygnalizacji kierującej ruchem.
Odpowiedzi udzielił: Zbigniew Drexler, ekspert z zakresu prawa o ruchu drogowym