List Czytelnika:
Zdecydowanie popieram liczniki czasu na skrzyżowaniach. Uspokajają ruch, powodując poprawę jego płynności - zwłaszcza w momentach mającej nastąpić zmiany sygnału. Powodują, że przejazd przez skrzyżowanie o ruchu kierowanym za pomocą sygnalizacji świetlnej staje się bardziej bezpiecznym i przewidywalnym. Rozwiązanie to ogranicza również zjawisko wjeżdżania na skrzyżowanie na tzw. "żółtym świetle" lub jak niektórzy sprawcy wykroczeń mówią: "na późnym zielonym"; -). Widoczny z daleka odliczany czas nadawania sygnału zielonego pozwala na wcześniejszą reakcję i skutecznie eliminuje występujące zjawisko zaskoczenia - spotykane zwłaszcza w sytuacjach, gdy zakaz wjazdu za sygnalizator (w związku z rozpoczęciem nadawania sygnału żółtego), jest traktowany zbyt dosłownie i bezwarunkowo - co przy niewłaściwej ocenie, kończy się najczęściej gwałtownym hamowaniem i kolizją. Płynność ruchu jest szczególnie istotna w przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów. Osobiście doceniam te rozwiązania kierując autobusem z kompletem pasażerów. Widząc licznik czasu mogę odpowiednio wcześniej reagować nie wpływając negatywnie na komfort jazdy i poczucie bezpieczeństwa u pasażerów. Jestem w stanie ocenić, czy przejadę przez skrzyżowanie z praktycznie niezmienną prędkością, czy już zawczasu powinienem wytracać prędkość (wykorzystując np. retarder i nie obciążając hamulca roboczego), by spokojnie zatrzymać pojazd. Znany kierowcy czas oczekiwania na nadanie sygnału zielonego powoduje ponadto, że nie ma konieczności nerwowego wpatrywania się w sygnalizator, wcześniejszego sprzęgania układu przeniesienia napędu i nie występują zbędne opóźnienia przy ruszaniu - co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przepustowości skrzyżowań dla danych potoków ruchu. Poza dobroczynnym wpływem na bezpieczeństwo ruchu drogowego i samopoczucie kierowcy, elementem nie do pominięcia jest również sfera ekonomiki jazdy. Nie od dziś bowiem wiadomo, że płynna, defensywna jazda, to jazda oszczędna. W dłuższej perspektywie - zwłaszcza w przypadku pojazdów eksploatowanych wyłącznie w ruchu miejskim - oszczędności będą zauważalne zarówno w zużytym paliwie, jak i w pozostałych elementach eksploatacyjnych pojazdu (głównie w układzie hamulcowym).
Pozdrawiam Mariusz Bukowski