Jak poinformowała w dniu 6 września br. Pani Renata Rychter Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, postulowane przez branżę transportu drogowego dofinansowanie wymiany tachografów cyfrowych ostatecznie nie dojdzie do skutku - informuje TLP.
Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury znalazło odpowiednie środki finansowe na tę operację, a odpowiednie przepisy, które miały być podstawą prawną do tego dofinansowania, znalazły się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Niestety z przyczyn niezależnych od resortu infrastruktury, projekt nie uzyskał akceptacji w tym zakresie w toku uzgodnień międzyresortowych.
Pomimo, że nie jest to dobra wiadomość, to ucina ona spekulacje na ten temat. Tym samym jest to sygnał dla przewoźników, aby nie zwlekali z wymianą. Bo na przesunięcie terminów wymiany przez Komisję Europejską raczej nie ma co liczyć. A brak tachografu 2 generacji oznaczać będzie brak możliwości świadczenia usług w międzynarodowym przewozie drogowym pojazdem, który powinien być wyposażony w takie urządzenie rejestrujące - informuje TLP [kliknij].
Jeszcze w kwietniu br. – jak donosiła „Rzeczpospolita” - „Rzecznik prasowy resortu Anna Szumańska przyznaje, że na początku kwietnia Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii o wsparcie w zakresie możliwości pozyskania środków finansowych, w tym z funduszy Unii Europejskiej, które mogłyby zostać przeznaczone na wymianę taboru pojazdów ciężarowych na najbardziej ekologiczne i przyjazne środowisku naturalnemu, a także wymianę przez przewoźników drogowych tachografów na urządzenia najnowszej generacji. - W tej sprawie planowane jest w najbliższym czasie spotkanie m.in. z przedstawicielami MFiPR. Ponadto, oczekujemy na odpowiedzi pozostałych resortów w powyższym zakresie. Wprowadzenie ewentualnych rozwiązań związanych z możliwością dofinansowania wymiany tachografów będzie uzależnione od wysokości dostępnych środków - zastrzega rzeczniczka MI.”
Obok tej ważnej dla transportowców informacji przypomnijmy, iż wymiana ma nastąpić do 31 grudnia br. Obowiązek ten dotyczy przewoźników świadczących usługi w przewozach międzynarodowych. Wymiana dotyczy urządzeń najstarszych tj. analogowych oraz cyfrowych - G1. Po tej dacie w pojazdach mają być zamontowane tachografy inteligentne – GW w wersji pierwszej lub drugiej.
Do 31 grudnia 2024 roku przewoźnicy muszą wymienić w przewozach międzynarodowych tachografy najstarsze, czyli analogowe oraz cyfrowe - G1. Jeśli po tej dacie w przewozach międzynarodowych przewoźnik będzie chciał używać pojazdu, to musi być w nim zamontowany tachograf inteligentny (G2) w wersji pierwszej lub drugiej.
Regulujące kwestię w Polsce przepisy weszły w życie w sierpniu 2023 r. Pojazdy zarejestrowane przed dniem 21 sierpnia 2023 r., którymi będą wykonywane międzynarodowe przewozy drogowe w innym państwie członkowskim UE, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 165/2014, muszą zostać wyposażone w najnowsze urządzenia, odpowiednio nie później niż do dnia 31 grudnia 2024 r. lub do dnia 18 sierpnia 2025 r., co oznacza obowiązek wymiany dotychczas użytkowanych tachografów - potwierdza Inspekcja Transportu Drogowego [kliknij]. Przewoźnik drogowy, który planuje wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych po terytorium Unii Europejskiej pojazdami wyposażonymi w starsze wersje i generacje tachografów, podlega obowiązkowi ich wymiany na najnowsze urządzenia - tachografy inteligentne wersji drugiej do dnia:
* 31 grudnia 2024 r. - w przypadku tachografów analogowych lub cyfrowych pierwszej generacji (instalowanych w pojazdach rejestrowanych do 14 czerwca 2019 r.),
* 18 sierpnia 2025 r. - w przypadku tachografów inteligentnych pierwszej wersji (instalowanych w pojazdach rejestrowanych od 15 czerwca 2019 r. do 20 sierpnia 2023 r.).
Mając na uwadze potrzebę dochowania terminów wymiany tachografów, wymaganych unijnymi przepisami, zaleca się niezwlekanie z wymianą tachografów do ostatniej chwili. Aby uniknąć niepotrzebnych przestojów użytkowanych pojazdów, spowodowanych oczekiwaniem na wizytę w uprawnionym warsztacie, warto wykorzystać w maksymalnym możliwym zakresie planowane regularne przeglądy tachografów do ich wymiany na najnowsze urządzenia – tachografy inteligentne wersji drugiej.
Od dnia 21 sierpnia 2023 r. wszystkie pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, którymi wykonywane są przewozy drogowe objęte przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/2006, powinny być wyposażane w najnowsze urządzenia rejestrujące – tachografy inteligentne wersji drugiej. (jm - źródło: TLP - Transport Logistyka Polska).