Legislacja

Europejski limit alkoholu we krwi kierowcy – ZERO?

12 listopada 2019

Europejski limit alkoholu we krwi kierowcy – ZERO?
YouTube - "Why the EU needs a zero tolerance drink-driving limit” („Dlaczego UE potrzebuje limitu zerowej tolerancji dla kierowców pod wpływem alkoholu”) [KLIKNIJ]

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) podjęła pomysł całkowitego zakazu prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu. Rozpoczęto kampanię informacyjną, której celem jest określenie możliwości ustanowienie jednego poziomu limitu alkoholu, który byłby dozwolony za kierownicą w całej Europie. Tak więc miałby on wynosić 0,0 promila. Oceńmy - poziomu zdecydowanie restrykcyjnego.

Dziś każdy z krajów Europy za swój własny limit: Wlk. Brytania dopuszcza 0,8 (tu Szkocja – 0,5) promila alkoholu we krwi, Niemcy, Hiszpania, Francja - 0,5, Szwecja, Polska - 0,2 promila, Czechy, Słowacja – 0,0 promila, wiele państw wprowadziło do swoich przepisów dodatkowe ograniczenia dotyczące np. młodych kierowców. ETSC ocenia, że dopuszczenie jakiejkolwiek ilości alkoholu i dopuszczenie takiego kierowcy do jazdy jest nieuzasadnione. Wskazywane jest, iż każdy organizm na alkohol reaguje indywidualnie.

W grudniu w Brukseli odbędzie się konferencja wysokiego szczebla na temat prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu, z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz ekspertów z państw członkowskich UE. Analizowane będą doświadczenia krajowe w walce z jazdą pod wpływem alkoholu. Podczas konferencji zostanie również opublikowany najnowszy raport postępów ETSC w prowadzeniu pojazdu pod wpływem alkoholu, który pokazuje wyniki poszczególnych krajów w zakresie ograniczania liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych związanych z jazdą pod wpływem alkoholu w porównaniu z postępami w ograniczaniu liczby innych ofiar śmiertelnych na drodze.

Komisja Europejska w kwietniu br. opublikowała rekomendacje dotyczące działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wskazywała tam, iż wprowadzenie w latach 70. XX wieku urządzeń do badania obecności alkoholu w wydychanym powietrzu przyniosło dużą poprawę, jednak niezbędne są kolejne działania. Przywołano statystyki z których wynika, iż kierowcy pod wypływem alkoholu biorą udział w 25% śmiertelnych wypadków w całej UE. (jm)

ETSC opublikowało krótki film wyjaśniający, dlaczego UE potrzebuje wspólnego limitu jazdy pod wpływem alkoholu ustalonego na zero: