Legislacja

Fotoradary w gestii miast?

2 października 2024

Fotoradary w gestii miast?
Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy (fot. facebook)

Tytułową wątpliwość w czyjej gestii powinny pozostawać stawiane na ulicach miast fotoradary wywołana została wypowiedzią prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, który komentując tragiczny wypadek na Trasie Łazienkowskiej informował w mediach społecznościowych, iż miasto przygotowuje projekt ustawy dotyczący właśnie fotoradarów, a w nim przepis dający właśnie miastom samodzielność w kwestii prawa montowania tych tak ważnych dla bezpieczeństwa ruchu drogowego urządzeń.

Te zmiany są potrzebne na wczoraj. Gdybyśmy wprowadzili je rok temu, nie byłoby tych wypadków, jak Majtczaka z A1 - mówił Tomasz Tosza, wicedyrektor Biura Zarządzaniem Ruchem Drogowym w Warszawie, postulując o przywrócenie samorządom nadzoru nad m.in. fotoradarami.”. (…) „Są kategorie dróg - główna, główna ruchu przyspieszonego, na których nie można stosować urządzeń infrastrukturalnych, które wymusiłyby na kierowcach jazdę z prawidłową prędkością. W takiej sytuacji tylko i wyłącznie można zastosować urządzenia, które automatycznie nadzorują ruch i karzą kierowców za złamanie przepisów” - zaznaczył wicedyrektor BZRD.

Projekt zmienianej legislacji miałby być przygotowany w porozumieniu z właściwym ministrem i samorządami. Jak donoszą media przywołany resort ma jednak przeciwną opinię uznając, iż kwestie montażu, obsługi i eksploatacji fotoradarów powinny pozostać jednak w gestii instytucji państwa.

W odpowiedzi na pytanie PAP rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Anna Szumańska powiedziała - cytujemy: „Zgodnie z obecnym stanem prawnym uprawnienie do automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym ma wyłącznie Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Kontrola naruszeń prędkości na drogach krajowych oraz samorządowych odbywa się za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz odcinkowego pomiaru prędkości w ramach systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). System obejmuje ponadto urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowo-drogowych - odpowiedziała rzecznik MI Anna Szumańska. Zaznaczyła, że resort jest otwarty na współpracę w zakresie montowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących w miejscach szczególnie niebezpiecznych, wskazanych przez władze samorządowe. Przekazała, że już teraz takie urządzenia są umieszczane na drogach lokalnych, jest też możliwość zawierania porozumień pomiędzy GITD a władzami samorządowymi, obejmujących podział kosztów ich montażu. (…) ITD zawarł dotychczas porozumienia z 4 podmiotami, obejmujące 28 urządzeń - m.in. z Miastem Stołecznym Warszawa, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, czy samorządem Świnoujścia (urządzenie w tunelu pod Świną) - wyjaśniła.

Przypomnijmy, iż jednostki samorządowe straciły prawo do używania fotoradarów w 2016 roku. Przegłosowana wówczas ustawa sprawiła, iż z polskich dróg zniknęło przeszło czterysta urządzeń. W sierpniu br. grupa posłów skierowała ważne pytania do ministra spraw wewnętrznych i administracji. Oto brzmienie interpelacji nr 4474 [kliknij]. W 2023 roku z winy kierujących pojazdami miało miejsce 19 058 wypadków. W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosły 1622 osoby, a 22 328 osób zostało rannych. Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu jest jedną z głównych przyczyn tego typu wypadków (tuż za nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu). Od czasu zmiany przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych (Dz. U. poz. 1335), na mocy której odebrano strażom gminnym uprawnienia do wykonywania kontroli ruchu drogowego przy użyciu urządzeń rejestrujących (fotoradarów), samorządy podnoszą, iż utrata tej możliwości w znaczący sposób utrudnia im podejmowanie działań mających na celu podniesienie bezpieczeństwa na drogach.

Warto w tym miejscu przytoczyć badania przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego w czasie, gdy w życie wchodziła wspomniana wyżej nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawa o strażach gminnych - aż 73 proc. kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość w miejscach, w których do końca 2015 r. funkcjonowały fotoradary straży miejskiej (badania z kwietnia 2016 r.). W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

1. Ile wniosków od samorządów w sprawie instalacji fotoradarów wpłynęło do GITD w ciągu ostatnich 12 miesięcy? Proszę o podanie informacji o liczbie pozytywnie rozpatrzonych wniosków.

2. Jakie jest stanowisko ministerstwa ws. zmian przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych (Dz. U. poz. 1335) w kierunku przywrócenia (choć pod określonymi warunkami) prawa do wykonywania kontroli ruchu drogowego przy użyciu urządzeń rejestrujących?”

Odpowiedzi jeszcze nie ma. (jm)

Słowa kluczowe fotoradary Warszawa