Legislacja

Kierowcy muszą się nauczyć. Komunikat Kancelarii Prezydenta

7 listopada 2019

Kierowcy muszą się nauczyć. Komunikat Kancelarii Prezydenta
"ŻYCIE MA PIERWSZEŃSTWO" [kliknij]

5 listopada 2019 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy z dnia 16 października 2019 r. - Prawo o ruchu drogowym, wprowadzającą przepisy dotyczące tworzenia tzw. drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie 21 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw. (jm)

* * *

Komunikat Kancelarii Prezydenta RP

Informacja w sprawie ustawy z dnia 16 października 2019 r.

o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym

Ustawa zmierza do rozwiązania dwóch istotnych problemów związanych z rozwojem sieci drogowej i rosnącym natężeniem ruchu drogowego.

Pierwsza kwestia to zapewnienie szybkiego przejazdu służb ratowniczych podejmujących działania ratunkowe w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego, a druga – zmniejszenie zatorów drogowych poprzez wprowadzenie jednolitych zasad wykonywania manewru zmiany pasa ruchu, jeżeli na jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku kontynuowanie jazdy jednym z pasów jest niemożliwe.

Przedmiotowa ustawa wprowadza zmiany regulujące zasady tworzenia tzw. „korytarza życia”, umożliwiającego sprawne poruszanie się pojazdu uprzywilejowanego na wypadek zatoru drogowego. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:

1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu będzie obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu będzie obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;

2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu będzie obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu będą obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.

Kierujący pojazdem innym niż uprzywilejowany nie będzie mógł korzystać z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w wyżej opisany sposób.

Przedmiotowa ustawa reguluje ponadto zasady zachowania się kierujących pojazdami wykonujących manewr zmiany pasa ruchu, jeżeli na jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku, co najmniej jeden z pasów kończy się. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem będzie obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie, zmianę tego pasa na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Z kolei w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem będzie obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 21 dni od dnia ogłoszenia.