W Polsce pierwsze tablice rejestracyjne pojawiły się w 1922 roku na mocy rozporządzenia Ministra Robót Publicznych oraz Ministra Spraw Wewnętrznych (550-69)
Do resortu transportu trafił problem zgłoszony przed właścicieli samochodów i motocykli zabytkowych, często należących do coraz liczniejszych grup rekonstrukcyjnych.
Interpelacja ws. zabytkowych tablic rejestracyjnych. Paweł Grabowski zgłosił interpelację nr 6369 w sprawie zabytkowych tablic rejestracyjnych. Poseł zauważa, iż takie tablice również mają wartość historyczną i wraz z zabytkowym pojazdem tworzą całość. Nabiera to dużego znaczenia w przypadkach realizacji inscenizacji historycznych wydarzeń, gdzie na wyobraźnię widzów znacznie bardziej wpływa zabytkowy VW typ 82 Kübelwagen na oryginalnych tablicach aniżeli z żółtymi, zabytkowymi tablicami. Oczywiście można zmieniać tablice w zależności od okoliczności, tylko po pierwsze nie pozostaje to bez ujemnego wpływu na stan zabytkowego pojazdu, po drugie cóż takiego stoi na przeszkodzie aby komplikować życie posiadaczom zabytkowych pojazdów? Czy doprowadzenie do zalegalizowania i oznakowania hologramem zabytkowych oryginalnych lub pochodzących z tego samego okresu tablic rejestracyjnych jest zbyt wielkim oczekiwaniem miłośników oldtimerów?
Obowiązujące przepisy. Jerzy Szmit - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odpowiadając na interpelację informował, że postanowienia prawa międzynarodowego, w tym Konwencja o ruchu drogowym, sporządzona w Wiedniu w dniu 8 listopada 1968 r. oraz dyrektywa Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów, zobowiązują do nadania numeru rejestracyjnego (krajowego) pojazdowi podczas rejestracji oraz umieszczenie tego numeru na tablicach rejestracyjnych i wpisanie go do wydawanego dowodu rejestracyjnego. Stosownie do ww. prawa międzynarodowego podstawowym założeniem funkcjonującego w Polsce systemu rejestracji pojazdów określonego w ustawie - Prawo o ruchu drogowym oraz przepisach wykonawczych jest zasada, iż rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając m.in. zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne. Starosta rejestrując pojazd określa jego numer rejestracyjny zgodnie z aktualnie obowiązującymi w polskich przepisach wyróżnikami. Reguły te dotyczą wszystkich pojazdów, w tym również pojazdów zabytkowych. I kontynuował: oznacza to, że starosta jest zobowiązany przy rejestracji wydać dla każdego pojazdu zalegalizowane tablice rejestracyjne zgodne z aktualnymi wzorami i wymaganiami technicznymi określonymi w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wyprodukowane przez podmiot do tego uprawniony w świetle art. 75a ww. ustawy. Jednocześnie niezwłocznie po rejestracji starosta jest zobowiązany przekazać dane do centralnej ewidencji pojazdów, w tym o wydanych, zalegalizowanych tablicach rejestracyjnych. Dane w tej ewidencji mają bardzo istotne znaczenie przy realizacji ustawowych zadań wielu organów. Zabezpieczenie tablic rejestracyjnych poprzez naklejanie znaków legalizacyjnych zostało wprowadzone w ramach kompleksowej zmiany oznaczania pojazdów w 2000 r. wraz z wprowadzeniem nalepek kontrolnych na szybę pojazdu oraz nowych tablic rejestracyjnych. Znaki legalizacyjne zostały technicznie i funkcjonalnie opracowane i przewidziane do stosowania wyłącznie z tymi tablicami rejestracyjnymi, co jest jednym z elementów całościowego działania zmierzającego do odpowiedniego zabezpieczenia przed fałszowaniem tablic.
Czy zdaniem resortu możliwe są zmiany przepisów? Wobec powyżej przedstawionych uwarunkowań wynikających z prawa międzynarodowego i przyjętych rozwiązań krajowych oceniamy, że nie jest możliwe, aby dopuścić legalizowanie historycznych tablic rejestracyjnych nie spełniających obecnych wymagań technicznych, nawet w odniesieniu do pojazdów zabytkowych.