Resort infrastruktury informuje o etapie prac nad projektem ustawy regulującym zagadnienia użytkowania hulajnóg elektrycznych oraz innych urządzeń transportu osobistego. Nadal trwają uzgodnienia międzyresortowe.
Kiedy zmiany w ustawie - Prawo o ruchu drogowym? Posłowie: Norbert Kaczmarczyk, Maciej Masłowski, Paweł Skutecki oraz Paweł Szramka zapytali ministra infrastruktury, na jakim etapie są prace związane z uregulowaniem w porządku prawnym kwestii korzystania z hulajnóg elektrycznych i ich uczestnictwa w ruchu drogowym oraz jakie szczegółowe regulacje ministerstwo zamierza określić w projekcie. Przypominają jednocześnie, iż sprawa pilna, lato trwa, na drogach coraz więcej wypadków i kolizji z udziałem urządzeń transportu osobistego. - Użytkownicy poruszający się za pomocą tego jednośladu [hulajnogi elektrycznej - przyp. red.] są obecnie traktowani jako piesi w świetle przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.). Przedmiotem regulacji powinny być w tym zakresie m.in. kwestie techniczne, dotyczące wymiarów i wyposażenia urządzeń, ich maksymalna prędkość, z jaką mogą się poruszać, oraz określenie obszarów jezdni, po których hulajnogi mogą się poruszać.
Informacja resortu infrastruktury. W imieniu ministra infrastruktury odpowiedzi udzielił sekretarz stanu w resorcie - Rafał Weber. - Informuję, że projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został włączony do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, pod numerem UD564. Przygotowane przez resort propozycje regulacji przewidują m.in.:
1) uregulowanie statusu prawnego urządzenia transportu osobistego oraz jego użytkownika – kierującego tym urządzeniem;
2) wprowadzenie do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.) definicji urządzenia transportu osobistego i określenie wymagań technicznych dla tego urządzenia;
3) określenie części drogi przeznaczonych do ruchu urządzeń transportu osobistego, dopuszczalną prędkość wskazanych urządzeń, uprawnienia oraz minimalny wiek osób poruszających się przy użyciu tych urządzeń;
4) wprowadzenie kary administracyjnej dla podmiotu świadczącego sprzedaż lub usługi wypożyczenia urządzeń transportu osobistego niespełniających wymagań technicznych określonych w ustawie.
I na koniec odpowiedzialny z ramienia resortu za przygotowanie projektu Rafał Weber konkluduje: - Obecnie projekt wskazanej ustawy znajduje się na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych. Na późniejszym etapie projekt ustawy zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz do 36 podmiotów w ramach konsultacji publicznych. Ponadto projekt umieszczony zostanie także w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, gdzie dostępne będą informacje o toczących się pracach legislacyjnych.
Przypomnijmy - planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów zaplanowany - w przywołanym wykazie prac legislacyjnych rządu - na III kwartał 2019 r. Informacja ministra Webera opatrzona jest datą 31 lipca br. W Rządowym Centrum Legislacyjnym tekst projektu - jak sprawdziliśmy to w dniu dzisiejszym - jeszcze nie został udostępniony. Nadal trwają uzgodnienia międzyresortowe. (jm)