Ogłoszenia

DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ

1 listopada 2024

DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ
PRAWO DROGOWE@NEWS. Indeks: DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ [kliknij - archiwum)

W czwartek - 7 listopada br. w godz. 11-12.00 w formule on-line odbędzie się kolejna DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ. Rozmówcy będą poszukiwali odpowiedzi na pytanie: Dlaczego dochodzi do wypadków drogowych?

Wypadki drogowe w 2023 r. W najnowszym dokumencie - przyjętym przez Sejm RP pt. „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2023 r. znajdujemy statystyki wypadków drogowych niestety smutne w swojej tendencji. W 2023 r. wg raportu KRBRD [Sejm RP Druk nr 422 - [kliknij] w wypadkach drogowych w UE zginęło około 20 400 osób, co stanowi spadek o 1% w porównaniu z 2022 r. Pomimo pewnego postępu w odniesieniu do roku bazowego 2019 niewiele państw członkowskich pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do 2030 r. https://orka.sejm.gov.pl/Druki10ka.nsf/0/195723D8DE6D7F18C1258B27002A5EC0/%24File/422.pdf

Od 2019 r. liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych prawie nie spadła w Hiszpanii, Francji i Włoszech, natomiast wzrosła w Irlandii, na Łotwie, w Holandii, Słowacji i Szwecji. Z kolei w ciągu ostatnich czterech lat Belgia, Czechy, Dania, Węgry i Polska są na dobrej drodze do osiągnięcia celu redukcji liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach o 50% do roku 2030.

Ogólny ranking wskaźników śmiertelności w poszczególnych krajach nie zmienił się znacząco, przy czym najbezpieczniejsze drogi nadal znajdują się w Szwecji (22 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców) i Danii (27 na milion). Najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2023 r. odnotowały Bułgaria (82 na mln) i Rumunia (81 na mln). Średnia wartość dla UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na drogach na milion mieszkańców. Polska osiągnęła wskaźnik 52 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Z dostępnych danych ogólnounijnych za 2022 r. (szczegółowe dane za 2023 r. nie są jeszcze dostępne) wynika, że 52% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych miało miejsce na drogach wiejskich, w porównaniu z 38% na obszarach miejskich i 9% na autostradach. Tendencja w liczbie rowerzystów zabitych na drogach UE budzi poważne obawy: w 2022 r. zginęło ponad 2 000 rowerzystów. Jest to jedyna główna grupa użytkowników dróg, w której w ciągu ostatniej dekady nie odnotowano znaczącego spadku liczby ofiar śmiertelnych, zwłaszcza z powodu utrzymującego się braku odpowiedniej infrastruktury oraz niebezpiecznych zachowań wszystkich użytkowników dróg, takich jak przekraczanie prędkości, dekoncentracja oraz jazda pod wpływem alkoholu i narkotyków. Mężczyźni byli przyczyną trzech z czterech ofiar śmiertelnych wypadków drogowych (77%). Osoby starsze, w wieku 65+, są bardziej zagrożone, ponieważ stanowią 29% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, podczas gdy stanowią 21% populacji. Podobnie młodzi ludzie w wieku 18–24 lata odpowiadali za 12% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, ale stanowili 7% populacji. Kierowcy i pasażerowie pojazdów samochodowych stanowili 45% wszystkich ofiar śmiertelnych, piesi 18%, użytkownicy jednośladów z napędem silnikowym (motocykle i motorowery) 19%, a rowerzyści 10%. Schematy te zmieniają się znacząco w zależności od wieku. Wśród osób w wieku 65+ piesi stanowią 29% ofiar śmiertelnych, a rowerzyści 17%. Na obszarach miejskich niechronieni użytkownicy dróg (piesi, rowerzyści i użytkownicy jednośladów z napędem silnikowym) stanowią prawie 70% wszystkich ofiar śmiertelnych. Zdarzenia śmiertelne z udziałem użytkowników dróg miejskich mają miejsce przeważnie w wyniku wypadków z udziałem samochodów osobowych i ciężarowych, co podkreśla potrzebę poprawy bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg.

7 listopada br. Bożenna Chlabicz do rozmowy w ramach cyklu DYSKUSJI NA RATUSOWEJ zaprosiła psychologa transportu - Andrzeja Markowskiego. Pytanie tytułowe - „DLACZEGO DOCHODZI DO WYPADKÓW DROGOWYCH? Czekamy na odpowiedź?

Organizatorzy DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ: Fundacja Zapobieganie Wypadkom Drogowym, Polski Klaster Edukacyjny, redakcja Tygodnika „PRAWO DROGOWE@NEWS” i Portal „L-instruktor”. Bezpośrednia, ogólnie dostępna transmisja jest na platformie ZOOM oraz na Facebooku. Zapis Dyskusji będzie dostępny na platformie YouTube.