Przegląd prasy

Będzie bezpieczniej

17 września 2024

Będzie bezpieczniej
(fot. PIXABAY)

Nieco ponad 700 mln zł wyniesie dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), jakie otrzymamy na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która w tej sprawie podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W ramach przedsięwzięcia, którego wartość całkowita wynosi niespełna 1,1 mld zł, zrealizowanych zostanie w sumie 180 inwestycji na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

Status zadań i ich cel. 111 ze 180 inwestycji, które objęte są dofinansowaniem, zostało już zakończone. Kolejne 68 jest w realizacji. Dla jednego zadania szukamy wykonawcy - jest ono obecnie na etapie przetargu. Inwestycje przyniosą m.in. blisko 80 km chodników i ponad 50 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz ok. 9 km tras tylko dla rowerzystów. To również wybudowanie sygnalizacji świetlnych na 14 skrzyżowaniach i na 80 przejściach dla pieszych. Zaś blisko 4 tys. przejść zostanie doświetlona. Ponadto wybudujemy 21 rond, oznakujemy 250 przejść dla pieszych znakiem D-6 na wysięgniku i wykonamy 109 azyli dla pieszych.

Pełna pula z KPO. Podpisana umowa jest ostatnią z zaplanowanych do zawarcia przez GDDKiA w ramach KPO.

Będzie bezpieczniej. Zakres ww. zadań służących poprawie bezpieczeństwa ruchu będzie obejmował m.in.: poprawę warunków widoczności pieszego lub rowerzysty przez kierowcę oraz pojazdów przez pieszych lub rowerzystów na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów, efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów (oświetlenie dedykowane), a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich, budowę chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, rozdzielanie ruchu pieszych od ruchu pojazdów za pomocą fizycznych środków, w tym wykonywania infrastruktury przeznaczonej dla pieszych, rozdzielanie ruchu rowerów od ruchu innych pojazdów i pieszych za pomocą fizycznych środków, w tym wykonywanie infrastruktury przeznaczonej dla rowerów, podnoszenie parametrów użytkowych nawierzchni infrastruktury dla pieszych i rowerów, wykonywanie peronów na przystankach publicznego transportu zbiorowego oraz bezpiecznych dojść do peronów, budowę zatok autobusowych, przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę geometrii skrzyżowań dróg, w szczególności w zakresie kanalizacji ruchu oraz fizycznych środków ograniczania prędkości przed skrzyżowaniami, poprawę przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych.

Źródło: GDDKiA