Bartłomiej Morzycki, prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego
Radek Czapski, starszy specjalista Banku Światowego ds. transportu i infrastruktury w Polsce
Józef Lassota, poseł na Sejm RP oraz Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum BRD w ITS
Michał Szczerba, poseł na Sejm RP
Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców TLP, wiceprezes PBD
\
Marcin Flieger - dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
Agata Jaździk-Osmólska, kierownik w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów
Bożenna Chlabicz, prezes Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym
Andrzej Grzegorczyk, wiceprezes Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym, wiceprezes PBD
Insp. Marek Konkolewski, KG Policji
(550-10-22 fot. J. Michasiewicz)
W siedzibie Banku Światowego w Warszawie Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego zorganizowało debatę z udziale ekspertów poświęconą aktualnym statystykom wypadków drogowych w Polsce. W okresie od stycznia do października 2016 r. na drogach zginęło 2313 osób*, czyli o co najmniej 52. więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.
Od kilku lat bezpieczeństwo drogowe ulegało systematycznej poprawie. W latach 2011-2015 liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce zmniejszyła się łącznie o 30% (z 4189 w 2011 r. do 2938 w 2015 r.). Nadmienić należy, że 2011 r. był ostatnim, w którym liczba ofiar na drodze wzrosła. Niestety, dotychczasowe statystyki wskazują, że podobnie może być również w bieżącym roku. Gdyby to się potwierdziło, liczba ofiar w 2016 roku ponownie przekroczyłaby 3 tysiące i byłby to pierwszy rok wzrostu tej tragicznej liczby po 4 latach systematycznego spadku.
Prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego Bartłomiej Morzycki postawił przed uczestnikami dyskusji następujące pytania: “Czy statystyki 2016 roku powinny nas niepokoić i stanowią odwrócenie pozytywnego trendu z lat ubiegłych czy też jest to naturalne zatrzymanie trendu spadkowego trwającego kilka lat, po którym nastąpi dalszy spadek liczby wypadków i ofiar. Czy jest to właściwy czas na korektę działań instytucji i służb mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego czy też należy konsekwentnie prowadzić dotychczasowe działania, które w dłuższym okresie czasu przyniosą oczekiwany efekt i poprawę bezpieczeństwa?” Według prezesa B. Morzyckiego należy ocenić jak niedawne zmiany, np. w działaniu fotoradarów wpłynęły na brd oraz jaki wpływ mogą mieć ogłoszone w ostatnim czasie kolejne zmiany ustawowe, w tym np. dotyczące kontroli stanu technicznego pojazdów. -“Misją Partnerstwa jest inicjowanie debaty publicznej w ważnych dla bezpieczeństwa drogowego kwestiach. Wzrost liczby ofiar wypadków jest takim dzwonkiem alarmowym dla naszego środowiska, dlatego czujemy się odpowiedzialni za szukanie wiarygodnej odpowiedzi na przyczyny tego stanu rzeczy i proponowanie konstruktywnych rozwiązań” - stwierdził.
Członek Zarządu PBD mec. Maciej Wroński upatruje przyczyn pogorszenia stanu bezpieczeństwa w decyzjach podjętych jeszcze w poprzedniej kadencji parlamentu: “Odebranie strażom gminnym i miejskim prawa do wykorzystania fotoradarów było tragicznym w skutkach błędem, decyzją niepopartą jakąkolwiek logiczną argumentacją poza chęcią przypodobania się kierowcom i to w dodatku tylko tym, którzy przekraczają prędkość. Należałoby natychmiast przywrócić te uprawnienia i wreszcie zdjąć z fotoradarów czarną folię, aby urządzenia te mogły spełniać swoją prewencyjną funkcję”.
Teza Macieja Wrońskiego znajduje uzasadnienie w przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego badaniach prędkości w miejscach, gdzie wcześniej funkcjonował fotoradar. Okazuje się, że ok. 50% kierowców przekracza tam obecnie prędkość o ponad 10 km/godz.
Z kolei wiceprezes PBD, a wcześniej wieloletni sekretarz Krajowej Rady BRD, Andrzej Grzegorczyk uważa, że wskazanie przyczyn wzrostu liczby wypadków i ich ofiar wymagałoby przeprowadzenia głębszych badań nad skutkami wprowadzonych zmian i działań w zakresie brd. - “Należałoby wynikowo sprawdzić efekty, co było skuteczne, a co nie. Dopiero na tej podstawie moglibyśmy określić rzeczywiste powody poprawy lub pogorszenia stanu brd na polskich drogach” - stwierdził.
Debata zgromadziła ekspertów i praktyków bezpieczeństwa ruchu drogowego reprezentujących instytucje publiczne, służby mundurowe, instytuty naukowo-badawcze, organizacje pozarządowe i partnerów zrzeszonych w stowarzyszeniu PBD.
*wstępne dane za październik