
(550-31)
Jak informuje Kancelaria Sejmu RP z dnia 9 listopada, wniesiono projekt noweli ustawy o kierujących pojazdami, zaakceptowany przez Radę Ministrów na jej ostatnim posiedzeniu tj. 8. Tekst zostanie teraz skierowany do zaopiniowania przez Biuro Legislacyjne oraz Biuro Analiz Sejmowych. Ocena dokonywana w opiniach dotyczy przede wszystkim zgodności projektów ustaw z prawem Unii Europejskiej oraz formalnych elementów uzasadnienia.
Przypomnijmy projekt dotyczy m.in.: zmiany terminu wejścia w życie ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, na dzień 4 czerwca 2018 r., co jest związane z przesunięciem terminu uruchomienia zmodernizowanego Systemu Informatycznego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPIK 2.0); ponadto nowelizacja przewiduje zmiany w ustawie z dnia 20 marca 2015 r. o zm. ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, umożliwiające wydanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy na 3 miesiące- za kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą 50 km/godz. na obszarze zabudowanym - tylko na podstawie informacji o popełnionym naruszeniu. Ustawodawca rozstrzygnie także jakie dane pojazdu opracuje podmiot odpowiedzialny za prowadzenie elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium RP: markę; model (nazwę handlową); typ; wariant; wersję; kod Instytutu Transportu Samochodowego; rodzaj pojazdu; podrodzaj pojazdu; przeznaczenie pojazdu; kategorię pojazdu; numer świadectwa homologacji krajowej lub Wspólnoty Europejskiej; odstępstwo od homologacji; liczbę miejsc siedzących; liczbę miejsc stojących; rodzaje paliwa; pojemność skokową silnika; maksymalną moc netto silnika; stosunek mocy silnika do masy własnej (dotyczy tylko motocykli); zamontowany katalizator; maksymalną masę całkowitą; dopuszczalną masę całkowitą; masę własną; maksymalną ładowność; dopuszczalną ładowność; maksymalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy z hamulcem; maksymalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy bez hamulca; największy dopuszczalny nacisk osi; największy maksymalny nacisk osi; dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów; liczbę osi. 2. Te właśnie dane będą używane przez starostów przy przekazywaniu danych do centralnej ewidencji pojazdów do dnia 3 czerwca 2018 r.
Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.