W Warszawie 7 października br. - odbyło się spotkanie Piotra Kalisza, pełnomocnika rowerowego z przedstawicielami samorządów wojewódzkich. Prowadzona rozmowa koncentrowała się wokół zagadnienia wspólnej strategii rowerowej dla Polski. W spotkaniu uczestniczył także wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec.
A także reprezentanci Zespołu do spraw mobilności rowerowej działającego przy Konwencie Marszałków Województw RP. - Polacy przesiadają się na rowery. Nie tylko w małych miejscowościach, ale i w dużych, również w aglomeracjach. Rowery mogą być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym, czekamy na propozycje strony samorządowej w tym zakresie. Jesteśmy otwarci na współpracę - powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Na spotkanie przyjechali przedstawiciele wszystkich 16 województw, zarówno pracownicy urzędów marszałkowskich, jak i zarządów dróg wojewódzkich. Ministerstwo infrastruktury reprezentowali również dyrektorzy departamentów powiązanych z tematyką rowerową. Jak czytamy w resortowym komunikacie - dyskusję zainicjował nowy pełnomocnik ministra odpowiedzialny za tematykę jednośladów. - - Chciałbym naszą politykę rowerową prezentować na arenie międzynarodowej, promować polskie trasy rowerowe w Europie - powiedział pełnomocnik.
Pełnomocnik rowerowy rozpoczął pracę ponad miesiąc temu. W ostatnich tygodniach odbył cykl spotkań. Uczestniczył m.in. w IV Tarnogórskim Kongresie Rowerowym w Tarnowskich Górach, w Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi, gdzie brał udział w panelu poświęconym rozwojowi ruchu rowerowego opartego o rowery elektryczne oraz w spotkaniu Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP w Szczecinie, podczas którego omawiano najważniejsze zmiany w prawie, które pozwolą szybko rozwijać infrastrukturę rowerową oraz promować rower jako środek lokomocji.
W trakcie relacjonowanego spotkania przedstawiciele Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP zwrócili uwagę na wyzwania związane z budową infrastruktury rowerowej w Polsce. To początek dialogu strony rządowej z samorządową, którego celem jest wypracowanie konkretnych rozwiązań. Poruszono m.in. zagadnienia związane z budową dróg dla rowerów, warunkami dla budowy tych dróg na wałach przeciwpowodziowych czy w lasach, które stanowią naturalne szlaki dla rowerzystów. Omówiono też możliwości współpracy z kolejami i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Samorządowcy poruszyli kwestię uchwalenia specustawy, która ich zdaniem ułatwiałaby budowę infrastruktury rowerowej, jednak nie leży w gestii wyłącznie resortu infrastruktury. Przedstawiciele MI wskazali kilka zagadnień istotnych dla nowej polityki rowerowej. To m.in. obszar edukacji dzieci i młodzieży, którym trzeba się zająć również na poziomie samorządów.
Jeszcze w październiku zaplanowano kolejne spotkanie z przedstawicielami Urzędów Marszałkowskich. Pełnomocnik rowerowy weźmie też udział w konferencji rowerowej Polish Bicycle Summit w Warszawie.