Przegląd prasy

Technologia, która może ocalić płonące elektryki

22 sierpnia 2024

Technologia, która może ocalić płonące elektryki

Jak podaje i Straż Pożarna pojazdy elektryczne nie płoną często, choć sam trend można uzje za niepokojący. Naukowcy informują, iż taka sytuacja może stać się tylko nieprzyjemnym wspomnieniem. Problem ma rozwiązać opracowywana właśnie technologia rozwiązująca kluczowy problem akumulatorów litowo-jonowych.

Statystyka. Czy pojazdy elektryczne płoną często? Eksperci mówią - nie, ale widać tendencję wzrostową, choć nadal statystycznie nie jest to zjawisko częste. Państwowa Straż Pożarna informuje, iż nie prowadzi osobnej statystyki dotyczącej sposobu zasilania ulegającym pożarom samochodów. Jednak po ostatecznej weryfikacji okazuje się, że - 69 z ogólnej liczby 7166 ubiegłorocznych pożarów dotyczyło samochodów klasyfikowanych przez strażaków jako "auta elektryczne i hybrydowe". Zdecydowana większość, bo aż 48 przypadków, dotyczyła tych drugich. Trend jest dość niepokojący, bo jeszcze w 2022 roku w Polsce spłonęło 13, a w 2021 - 14 samochodów hybrydowych. 21 eksplozji pojazdów elektrycznych. To raczej niewiele, a jednak w ciągu ostatnich trzech lat liczba pożarów aut spalinowych spada średnio o ok. 1000 incydentów na rok, a elektryków powoli rośnie wykładniczo. W 2021 r. spłonęły 2 elektryki, w 2022 r. 7 aut, a w 2023 r. aż 21 - czy to oznacza, że w 2024 r. będzie ponad 60 takich incydentów? - donosi INTERIA pl. [kliknij].

Technologia TTape. I zdanie o wspomnianej technologii: „Amerykańska firma Littelfuse opracowała nową platformę technologiczną, nazwaną TTape Distributed Temperature Monitoring Device, która pozwala na wczesne wykrywanie lokalnego przegrzania akumulatorów litowo-jonowych. To z kolei przekłada się na bezpieczeństwo samego elektryka i wydłuża jego żywotność” [kliknij]. Rozwiązanie pozwala na szybkie wykrycie “gorących punktów” w baterii pojazdu. TTape jest podłączony do obwodu elektronicznego, który może wywołać reakcję, taką jak odcięcie zasilania, aby zapobiec dalszemu nagrzewaniu.