W dniu wczorajszym do I. czytania na posiedzeniu Sejmu trafi druk nr 602 [kliknij] - Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw [kliknij]. W nim obok regulacji tytułowych umieszczono fragment zmiany ustawy o kierujących pojazdami dotyczący akredytacji kuratora oświaty dla ośrodków szkolenia kierowców wraz z uzasadnieniem: „Autorzy projektu uznając pilną potrzebę zmiany przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami”. Proponowana zmiana dotyczy akredytacji kuratora oświaty dla ośrodków szkolenia kierowców. Pierwsze czytanie odbędzie się na 17. posiedzeniu Sejmu RP, które zaplanowano na 11, 12 i 13 września 2024 r. (środa-piątek). Okres przejściowy na spełnienie warunku posiadania
23 sierpnia 2024 r. do Sejmu RP wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Pierwotnie był to projekt dotyczący wyłącznie kwestii tytułowej. I ta wersja nowelizacji była konsultowana, jednak autorzy projektu - resort infrastruktury - wersję uchwaloną przez Radę Ministrów , a ostatecznie skierowanej do procedowania w Sejmie RP [kliknij] umieścił także akapit dotyczący zmiany ustawy o kierujących pojazdami. Można spekulować, iż resort uwzględnił propozycje i uzasadnienia środowisk szkoleniowych. W uzasadnieniu opublikowanym wraz z projektem (na stronach Sejmu RP) czytamy: „Autorzy projektu uznając pilną potrzebę zmiany przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Proponowana zmiana dotyczy akredytacji kuratora oświaty dla ośrodków szkolenia kierowców” (…)
Uzasadnienie nowelizacji w ustawie o kierujących pojazdami: - „Pilna potrzeba zmiany przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (art. 4 projektu ustawy) wynika z faktu, iż w myśl art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia kierowców może wystąpić do właściwego starosty z wnioskiem o wydanie poświadczenia potwierdzającego spełnianie dodatkowych wymagań w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C lub D, jeżeli posiada akredytację kuratora oświaty, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.).
Powyższe poświadczenie uprawnia Ośrodek Szkolenia Kierowców do prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów, warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców oraz do wydawania nieodpłatnie kart rowerowych i prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu.
Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245) zmieniła w sposób zasadniczy zasady przyznawania akredytacji kuratora oświaty, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wprowadziła m.in. 5-letni okres ważności akredytacji (dotychczas akredytacje były bezterminowe) oraz wymóg uprzedniego prowadzenia kształcenia w formie lub formach pozaszkolnych przez okres co najmniej 3 lat.
Tym samym nie jest aktualnie możliwe uzyskanie akredytacji kuratora oświaty w przypadku, gdy Ośrodek Szkolenia Kierowców nie prowadził kształcenia w formie lub formach pozaszkolnych przez okres co najmniej 3 lat, tj. nie legitymuje się stosownym wpisem do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych https://rspo.gov.pl/.
Na mocy art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw akredytacje kuratora oświaty przyznane przed dniem wejścia w życie zmienionych przepisów (1 września 2019 r.) zachowały moc do zakończenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2020 r.
Następnie na mocy art. 6 ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. w ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw dodano w art. 103 nowy ust. 3.
Powyższa regulacja przesądziła, że akredytacje przyznane przez kuratora oświaty przed dniem 1 września 2017 r. zachowują moc do dnia zakończenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, jednak nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2021 r.
Następnie art. 33 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1997, z późn. zm.) przesądził, że przedsiębiorców posiadających w dniu 31 sierpnia 2021 r. poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, posiadające w dniu 31 sierpnia 2021 r. akredytację kuratora oświaty, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, uznaje się za spełniających warunek, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, do dnia 31 sierpnia 2024 r.
Projektowany art. 133a przewiduje przedłużenie terminu określonego w art. 33 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw do dnia 31 sierpnia 2027 r., tj. o 3 lata.
Powyższe pozwoli na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów uprawnionych do prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów, warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców oraz do wydawania nieodpłatnie kart rowerowych i prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu.
Zgodnie z projektowanym art. 5 ustawa wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2024 r., z wyjątkiem art. 4, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 września 2024 r.
Wyznaczenie takiego terminu zapewni odpowiednie vacatio legis potrzebne do prawidłowego przygotowania systemu SENT oraz dostosowania się przez zagranicznych przewoźników drogowych do nowych obowiązków.
Wejście w życie art. 4 z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 września 2024 r., wynika z terminu określonego w art. 33 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, który upływa z dniem 31 sierpnia 2024.”.
Komunikat Kancelarii Rady Ministrów: 20 sierpnia br. po posiedzeniu Rady Ministrów Kancelaria KRM opublikowała komunikat, a w nim fragment dotyczący omawianej zmiany: „Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. O 3 lata (do 31.08.2027 r.) będzie przedłużony okres przejściowy na spełnienie warunku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.
Pozwoli to na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów, które są uprawnione do:
- prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy,
- prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy;
- wydawania nieodpłatnie kart rowerowych;
- prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość.
Propozycja nowelizacji w ustawie o kierujących pojazdami. W omawianym projekcie ustawy, którego procedowanie rozpocznie się we wrześniu zaproponowano następujący zapis: „Art. 1. W ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (Dz. U. poz. 1523) wprowadza się następujące zmiany: (…) Art. 4. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1210) po art. 133 dodaje się art. 133a w brzmieniu:
„Art. 133a. Przedsiębiorcę posiadającego w dniu 31 sierpnia 2024 r. poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i D, o którym mowa w art. 31 ust. 1, oraz wojewódzki ośrodek ruchu drogowego posiadający w dniu 31 sierpnia 2024 r. akredytację kuratora oświaty, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, uznaje się za spełniających warunek, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 5, do dnia 31 sierpnia 2027 r.”.”.
Jak zaproponowano ustawa wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2024 r., z wyjątkiem art. 4, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 września 2024 r. (jm)