Przegląd prasy

W centrum zakaz ruchu samochodowego

5 października 2021

W centrum zakaz ruchu samochodowego
(fot. PEXELS)

Od 2022 r. w ścisłym centrum zakaz ruchu samochodowego - tak, właśnie od przyszłego roku cztery centralne dzielnice Paryża mają zostać wyłączone z ruchu samochodowego. Paryski ratusz chce wprowadzić zakaz ruchu, aby ułatwić poruszanie się pieszym, rowerzystom i komunikacji miejskiej.

W Paryżu władze miasta zapowiedziały kolejne ograniczenie ruchu pojazdów (Zone à faibles émissions mobilité - ZFE). Oceniane jako drastyczne. Decyzje podejmowane są po zasięgnięciu opinii mieszkańców, te rozpoczęto jeszcze w maju br. Nowe ograniczenie ma obowiązywać z początkiem przyszłego roku i dotyczyć czterech centralnych dzielnic - ścisłego centrum stolicy Francji. Jak się dowiadujemy to są pierwsze cztery dzielnice. Celem jest zmniejszenie ruchu tranzytowego, nie będą dotyczyły ruchu lokalnego, taksówek itd. Jak to jest podkreślane przez ten obszar przejeżdża - w zależności od godziny - od 40% do 60% całego ruchu samochodowego w tym sektorze, jak jest to szacowane to ok. 180 tys. samochodów – 10 razy więcej niż ruch lokalny w tamtym obszarze.

Miasto zamierza kontynuować działania w tym kierunku. Do 2024 r. samochody z silnikiem Diesla mają całkowicie być zakazane w Paryżu.

Przypomnijmy, iż miasto Paryż i jego metropolia już wcześniej wprowadziły ważne zmiany w tym kierunku.

Etapy paryskich i metropolitalnych stref ograniczeń oraz wstępny harmonogram wdrażania kolejnych ograniczeń w ruchu (grafika – screen)

Od 30 sierpnia br. na ulicach Paryża obowiązuje ograniczenie maksymalnej prędkości jazdy do 30 km/godz. Dopuszczono wyjątki, a dotyczą głównej obwodnica Boulevard Périférique (pozostaje 70 km/godz. i niektóre arterii miejskie (50 km/godz.) np. Pola Elizejskie, Boulevard des Maréchaux, a także aleje Foch i de la Grande Armée.

(grafika - mat. prasowe)

To decyzje Anne Hidalgo, mera miasta, wprowadzone po konsultacjach z mieszkańcami miasta. Pomysłodawcy mówią o zmniejszeniu zanieczyszczeń i hałasu komunikacyjnego, ilości wypadków, upłynnieniu ruchu i -jako podstawowy argument – o poprawie bezpieczeństwa najsłabszych uczestników ruchu drogowego: pieszych, rowerzystów, dzieci i seniorów. Konsultacje w sprawie ograniczeń prędkości prowadzono ob. Końca ubiegłego roku. Spośród 5736 respondentów 59% paryżan opowiedziało się za ograniczeniem prędkości do 30 km/godz.

Merostwo zapowiada i prowadzi rozbudowę chodników, rekonstrukcję roślinności, tworzenie dróg rowerowych itd. Oponentom grożą surowe mandaty. (jm)