Pytanie redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS: W Krakowie 12 października 2016 r. odbędzie się seminarium pn. ZNOSIMY BARIERY! NIESŁYSZĄCY KANDYDAT NA KIEROWCĘ KATEGORII A i B, którego MORD Kraków jest organizatorem. To wydarzenie otwiera ogólnopolską kampanię społeczną na rzecz niesłyszących kierowców. Czy - Pana zdaniem - osoby głuche i niedosłyszące mogą być dobrymi i bezpiecznymi kierowcami? Czy mogą być aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego?
Odpowiada Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie: Oczywiście. Po pierwsze chcą być aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego podobnie jak innych dziedzin życia – zadaniem społeczeństwa jest Im to umożliwić, także poprzez znoszenie ewentualnych barier. Po drugie, osoby te posiadają wszelkie dane, aby być dobrymi kierowcami. Ta odmienność, bo nie chcę powiedzieć ułomność, która Ich charakteryzuje, nie przekłada się na osłabienie zdolności kierowania pojazdem. Wielokrotnie osobiście egzaminowałem osoby głuchonieme i generalnie byłem bardzo zadowolony z ich postawy w ruchu drogowym.
Pytanie redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS: Mówi się, że mają lepiej rozwinięty zmysł wzroku? Spotykamy też twierdzenia, że to są kierowcy bardziej skoncentrowani na drodze bo nie słuchają radia, nie rozmawiają przez telefon itd.? Czy znane są jakieś statystyki wypadków osób z problemami słuchu?
Odpowiada Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie: Twierdzenia, które zostały powołane w pytaniu są absolutnie uprawnione. Osoby te mają rzeczywiście doskonale rozwinięte postrzeganie sytuacji drogowych, potrafią się znakomicie koncentrować i dodatkowo mają silną wolę sprostania wymaganiom, jakie niesie ruch drogowy. Nie ma żadnych statystyk wskazujących na zagrożenia, jakie mogłaby nieść za sobą obecność za kierownicą osoby głuchoniemej. Myślę, że jest raczej odwrotnie – ilość zdarzeń drogowych spowodowanych przez Te osoby jest minimalna i świadczy na korzyść tej grupy.
Pytanie redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS: W Polsce osoby z taką dysfunkcją mogą ubiegać się o prawo jazdy kat. A i B, natomiast nie mogą wykonywać zawodu kierowcy. Na czym polega specyfika ich szkolenia teoretycznego i praktycznego, a następnie egzaminowania? Czy są dla nich jakieś ułatwienia wynikające z przepisów? Jakieś programy?
Odpowiada Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie: Ułatwień być nie może, wszyscy kandydaci na kierowców zdający egzamin traktowani są równo... Ale nie może być utrudnień, barier – o tym, o szczegółowych zasadach i metodach postępowania, o wspomaganiu porozumienia w trakcie szkolenia i egzaminowania będziemy mówili w trakcie naszego seminarium.
Pytanie redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS: Jak wielu w Polsce jest instruktorów i egzaminatorów, którzy posługują się językiem migowym? Czy to wystarczająca liczba? Jak Wy, w MORD Kraków realizujecie egzamin? Jaka jest tu zdawalność?
Odpowiada Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie: Nie mam danych dotyczących skali krajowej. W Krakowie są instruktorzy posługujący się językiem migowym, zatrudniam również takich egzaminatorów. Ale na egzaminie nie jest konieczne, żeby egzaminator posiadał znajomość języka migowego. Jak już powiedziałem egzaminowałem osoby głuchonieme – z dobrym skutkiem - a nie posługuję się tym językiem. Nie prowadzi się osobnych statystyk zdawalności, ale zapewniam, że na egzaminie praktycznym zdawalność w tej grupie jest wyższa niż średnia zdawalność innych osób.
Pytanie redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS: Skąd pomysł organizacji takiej kampanii społecznej?
Odpowiada Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie: W krakowskim WORD mamy bogate doświadczenia w tym zakresie, mamy specjalistyczną - uznaną w kraju kadrę ekspercką, pasjonujemy się tą problematyką.
Dziękujemy za rozmowę. Na łamach naszego tygodnika zamieścimy obszerną relację z konferencji, której jesteście współorganizatorem z Fundacją PL i Stowarzyszeniem Niesłyszących „Surdostal”.
Pytania zadała: Jolanta Michasiewicz, red. nacz. tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS