Statystyka

Nowe rejestracje w CEPiK-u

28 października 2019

Nowe rejestracje w CEPiK-u
Marek Zagórski, minister cyfryzacji (fot. Jolanta Michasiewicz)

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji w ubiegłym miesiącu w Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano 108 488 samochodów osobowych. Większość z nich a dokładnie 68 671 to benzyniaki. Nie jest zaskoczeniem, że najwięcej odnotowano ich w województwie mazowieckim.

Najczęściej zgłaszanymi w Polsce we wrześniu osobówkami zasilanymi benzyną były: Opel, Toyota i Volkswagen. To odpowiednio: 7465, 6564 i 5827 pojazdów. Tylko na Mazowszu przybyło aż 13706 samochodów różnych marek, zasilanych tym paliwem.

Astra na topie. Opel Astra - ten model zarejestrowano niemal dwa i pół tysiąca razy (2497). Nie jest też raczej zaskoczeniem, że sporo z tych samochodów sprowadzono z Niemiec (1445). Choć firma Opel powstała w 1862 roku, jako niemieckie przedsiębiorstwo (produkujące początkowo maszyny do szycia i rowery) to od 2017 roku jej właścicielem jest francuski koncern PSA. Najwięcej zarejestrowanych we wrześniu Opli to modele w wersji hatchback, czyli z nadwoziem z dodatkowymi drzwiami z tyłu pojazdu, umożliwiającymi dostęp do przestrzeni bagażowej i pasażerskiej. Aż 770 z zarejestrowanych w CEPiKu pod koniec trzeciego kwartału Opli Astra to auta, które w tym roku zeszły z taśmy. Najstarszy model pochodzi sprzed ćwierćwiecza.

Co ciekawe, Astra będąca bestsellerem marki stanowi większość produkcji fabryki w… Gliwicach.

Kultowy 53-latek. Najczęściej rejestrowaną we wrześniu Toyotą, jeżdżącą na benzynę, była Corolla (1978). To model japońskiego koncernu sprzedawany od 1966 roku. Zdecydowana większość samochodów, które w ubiegłym miesiącu trafiły do bazy CEP, to roczniki 2018 (233) i 2019 (1512). Najstarszy model pochodzi z 1977 roku i sprowadzono go z Austrii.

Kierowcy Toyoty we wrześniu wybierali najczęściej nadwozie typu sedan.

Das Auto. Jeśli chodzi o trzeci na podium benzyniak – Volkswagen - w tym przypadku, podobnie jak w Oplu, przeważają pojazdy z nadwoziem typu hatchback (2923). Niemieckie auta Polacy sprowadzają (nie będzie zaskoczenia) z… Niemiec. We wrześniu przyjechało stamtąd aż 3170 Volkswagenów na benzynę. Najpopularniejszy model to modny przez lata Golf. Do CEP we wrześniu dołączyło kolejnych 2205 sztuk tego modelu. Najstarszy z nich to wersja z mocniejszym silnikiem - GTI z 1978 roku. Dziś to już legenda. Tegorocznych Golfów przybyło w naszej bazie 576. Od 2019 r. produkowana jest już ósma generacja tego modelu.

Jeżdżę dieslem. Ponad 39 tysięcy (39 266) z wszystkich zarejestrowanych w ubiegłym miesiącu samochodów osobowych tankuje olej napędowy. To znów w dużej mierze samochody sprowadzane z Niemiec (17 217). I chyba znów zgodnie z przewidywaniem – to głównie Volkswageny (3277). Najstarszy to Caravelle z 1989 roku. To jedna z wersji samochodów trzeciej generacji Volkswagena Transportera.

Elektromobilni. We wrześniu przybyło nam niemal dwieście samochodów (192) zasilanych energią elektryczną. Top 3 to Nissan (39), BMW (35) i Renault (22). Wszystkie to pojazdy nie starsze niż 8 lat. Co ciekawe, poza Mazowszem (54), najwięcej elektryków zarejestrowano na Pomorzu (27) i Małopolsce (26).

- Prezentowaliśmy już najstarsze auta zarejestrowane w ciągu ostatniej dekady, przyjrzeliśmy się też samochodom specjalnym, sprawdziliśmy również skąd Polacy sprowadzają samochody. Baza CEPiK to kopalnia wiedzy o pojazdach, które jeżdżą po naszych drogach - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Taką kopalnią wiedzy o autach jest też nasza e-usługa Historia Pojazdu.  Przygotowaliśmy ją dla wszystkich, którzy planują zakup używanego pojazdu zarejestrowanego w Polsce. Otrzymywane dzięki niej dane mogą pomóc w ocenie stanu technicznego pojazdu oraz potwierdzeniu wiarygodności oferty sprzedawcy - dodaje szef MC.