Statystyka

Poziom zakorkowania w 2020 r. spadł o niemal 1/5.

20 stycznia 2021

Poziom zakorkowania w 2020 r. spadł o niemal 1/5.
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Firma TomTom specjalizująca się m.inn. specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji oraz w produkcji urządzeń nawigacyjnych tradycyjnie opublikowała roczny raport dotyczący sytuacji na drogach w 416 miastach z 57 krajów. Zestawienie obejmuje dane za rok 2020. Poziom zakorkowania miast spadł, ale czy będzie to długotrwały trend?

Generalny wniosek - Pandemia spowodowała spadek natężenia ruchu we wszystkich polskich miastach ujętych w raporcie – w skali roku średnio o 5 p.p., zaś w godzinach szczytu nawet o 15 p.p. Globalnie poziom zakorkowania spadł o niemal 1/5 (19%). Największy, roczny spadek zatłoczenia na polskich drogach zanotowano w Poznaniu (o 13 p.p.), w Warszawie (o 9 p.p.) i Krakowie (o 9 p.p.). W światowym rankingu największy poziom zakorkowania można zaobserwować w Moskwie (54%), zaś w krajowym w Łodzi (42%). W 2020 r. natężenie ruchu zmniejszyło się w 387 miastach (dla porównania – w 2019 r. zaledwie w 63), podczas gdy tylko w 13. odnotowano wzrost (w 2019 r. wzrost zanotowano aż w 239).

Opublikowany raport jest analizą sytuacji na drogach w 2020 r., w 416 miastach z 57 krajów. Dane o ruchu drogowym firmy TomTom są gromadzone z 600 milionów urządzeń.

Miasta w Polsce. Jak informują autorzy raportu w strukturze najbardziej zakorkowanych polskich miast nie nastąpiły większe zmiany. W ujętych 12 miastach - co ważne - odnotowano spadki poziomu zatłoczenia (średnio o 5 p.p.), zaś w godzinach szczytu średnio aż o 15 p.p. Kluczowy wpływ - na zahamowanie odnotowanej tendencji coraz większego zakorkowania miast - miała tu pandemia. Przywołajmy ocenę wygłoszoną przez Marcina Graczyka, Sr Product Owner, Traffic and Travel Information, TomTom, który mówił: - W zeszłym roku ogłosiliśmy, że w 2019 r. globalny poziom natężenia ruchu wzrósł po raz dziewiąty z rzędu. W 2020 r. mieliśmy do czynienia z zupełnie innym obrazem sytuacji. Z powodu Covid-19 i wprowadzonych restrykcji, to jak się poruszamy zmieniło się - i to bardzo szybko. Eksperci podkreślają, iż dla zmiany zakorkowania miast niezbędna jest wspólna i celowa zmiana zachowań kierowców, a ta wspierana przez decydentów i pracodawców. Elastyczne godziny pracy, praca zdalna umożliwiają wybór najlepszych czasów przejazdu. I kolejna wypowiedź - Anna Nowak, Principal Software Engineer, Traffic and Travel Information, TomTom, dodaje: - Chociaż w 2020 r. ruch drogowy zmniejszył się, to jednak nie będzie to długofalowym trendem. Będziemy świadkami ponownego wzrostu natężenia ruchu drogowego, gdy pracownicy wrócą do biur i dawnych, rutynowych zajęć. Dlatego właśnie teraz nadszedł czas, aby planiści miejscy, decydenci, pracodawcy i kierowcy dokonali podsumowania działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia zatłoczenia dróg w przyszłości.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (wynik pokazuje, o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do sytuacji, gdy ruch na drodze jest najmniejszy z możliwych):

1

Łódź

42%

6

Trójmiasto

29%

2

Kraków

36%

7

Bydgoszcz

27%

3

Wrocław

35%

8

Szczecin

27%

4

Poznań

31%

9

Lublin

26%

5

Warszawa

31%

10

Białystok

22%

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach - Łódź: Zachodnia, Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego; Aleja Włókniarzy; Zgierska; - Warszawa: Puławska, Aleje Jerozolimskie; Wawelska; Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego; Kraków: Zakopiańska; Opolska; Aleja 29 Listopada; Nowohucka; Wrocław: Grabiszyńska; Zwycięska; Generała Romualda Traugutta; Kosmonautów; Poznań: Lechicka; Obornicka; Grunwaldzka; Jana Pawła II.

Ranking polskich miast pod względem najwyższych spadków w natężeniu ruchu (względem 2019 r.):

1

Poznań

13 p.p.

7

Wrocław

4 p.p.

2

Warszawa

9 p.p.

8

Białystok

4 p.p.

3

Kraków

9 p.p.

9

Konurbacja górnośląska

3 p.p.

4

Bydgoszcz

7 p.p.

10

Szczecin

3 p.p

5

Łódź

5 p.p.

11

Bielsko-Biała

3 p.p.

6

Trójmiasto

4 p.p.

12

Lublin

1 p.p.

Ranking polskich miast pod względem liczby dni w 2020 r., w których natężenie ruchu było co najmniej o połowę mniejsze niż w analogicznych dniach w 2019 r.:

1

Kraków

69 dni

6

Bydgoszcz

47 dni

2

Warszawa

64 dni

7

Wrocław

46 dni

3

Bielsko-Biała

59 dni

8

Trójmiasto

42 dni

4

Poznań

57 dni

9

Konurbacja górnośląska

40 dni

5

Szczecin

50 dni

10

Białystok

34 dni

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie:

1

Moskwa, Rosja

54%

6

Bengaluru, Indie

51%

2

Bombaj, Indie

53%

7

Kijów, Ukraina

51%

3

Bogota, Kolumbia

53%

8

Nowe Delhi, Indie

47%

4

Manila, Filipiny

53%

9

Nowosybirsk, Rosja

45%

5

Stambuł, Turcja

51%

10

Bangkok, Tajlandia

44%

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie:

1

Moskwa, Rosja

54%

6

St. Petersburg, Rosja

44%

2

Stambuł, Turcja

51%

7

Charków, Ukraina

43%

3

Kijów, Ukraina

51%

8

Łódź, Polska

42%

4

Nowosybirsk, Rosja

45%

9

Bukareszt, Rumunia

42%

5

Odessa, Ukraina

44%

10

Samara, Rosja

41%

Pozostałe statystyki z raportu TomTom Traffic Index warte odnotowania:

- Mniejsze natężenie ruchu na drogach miało przełożenie na wzrost średniej prędkości osiąganej przez kierowców (w porównaniu do 2019 r.). Przykładowo w kwietniu, w czasie pierwszego lockdownu, prędkości osiągane przez kierowców w Warszawie w porannym szczycie były aż o 62% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Z kolei w szczycie wieczornym kierowcy w Krakowie jeździli z prędkością o 54% wyższą niż w analogicznym okresie w 2019 r.

- Jednym z zaobserwowanych trendów w 2020 r. był wzmożony ruch z kilku europejskich stolic jesienią, tuż przed wprowadzeniem drugich lockdownów. Zarówno w Atenach jak i Londynie, dzień przed wprowadzeniem drugiego lockdownu był najbardziej zatłoczonym dniem na drogach w całym roku. Z kolei w Paryżu odnotowano wtedy rekordowo duże korki. Paryż, 29 października, godz. 18:00 – 142%; Londyn, 4 listopada, godz. 17:00 – 104%; Ateny, 6 listopada, godz. 18:00 – 123%. (jm)

Słowa kluczowe korki ruch drogowy