Firma TomTom specjalizująca się m.inn. specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji oraz w produkcji urządzeń nawigacyjnych tradycyjnie opublikowała roczny raport dotyczący sytuacji na drogach w 416 miastach z 57 krajów. Zestawienie obejmuje dane za rok 2020. Poziom zakorkowania miast spadł, ale czy będzie to długotrwały trend?
Generalny wniosek - Pandemia spowodowała spadek natężenia ruchu we wszystkich polskich miastach ujętych w raporcie – w skali roku średnio o 5 p.p., zaś w godzinach szczytu nawet o 15 p.p. Globalnie poziom zakorkowania spadł o niemal 1/5 (19%). Największy, roczny spadek zatłoczenia na polskich drogach zanotowano w Poznaniu (o 13 p.p.), w Warszawie (o 9 p.p.) i Krakowie (o 9 p.p.). W światowym rankingu największy poziom zakorkowania można zaobserwować w Moskwie (54%), zaś w krajowym w Łodzi (42%). W 2020 r. natężenie ruchu zmniejszyło się w 387 miastach (dla porównania – w 2019 r. zaledwie w 63), podczas gdy tylko w 13. odnotowano wzrost (w 2019 r. wzrost zanotowano aż w 239).
Opublikowany raport jest analizą sytuacji na drogach w 2020 r., w 416 miastach z 57 krajów. Dane o ruchu drogowym firmy TomTom są gromadzone z 600 milionów urządzeń.
Miasta w Polsce. Jak informują autorzy raportu w strukturze najbardziej zakorkowanych polskich miast nie nastąpiły większe zmiany. W ujętych 12 miastach - co ważne - odnotowano spadki poziomu zatłoczenia (średnio o 5 p.p.), zaś w godzinach szczytu średnio aż o 15 p.p. Kluczowy wpływ - na zahamowanie odnotowanej tendencji coraz większego zakorkowania miast - miała tu pandemia. Przywołajmy ocenę wygłoszoną przez Marcina Graczyka, Sr Product Owner, Traffic and Travel Information, TomTom, który mówił: - W zeszłym roku ogłosiliśmy, że w 2019 r. globalny poziom natężenia ruchu wzrósł po raz dziewiąty z rzędu. W 2020 r. mieliśmy do czynienia z zupełnie innym obrazem sytuacji. Z powodu Covid-19 i wprowadzonych restrykcji, to jak się poruszamy zmieniło się - i to bardzo szybko. Eksperci podkreślają, iż dla zmiany zakorkowania miast niezbędna jest wspólna i celowa zmiana zachowań kierowców, a ta wspierana przez decydentów i pracodawców. Elastyczne godziny pracy, praca zdalna umożliwiają wybór najlepszych czasów przejazdu. I kolejna wypowiedź - Anna Nowak, Principal Software Engineer, Traffic and Travel Information, TomTom, dodaje: - Chociaż w 2020 r. ruch drogowy zmniejszył się, to jednak nie będzie to długofalowym trendem. Będziemy świadkami ponownego wzrostu natężenia ruchu drogowego, gdy pracownicy wrócą do biur i dawnych, rutynowych zajęć. Dlatego właśnie teraz nadszedł czas, aby planiści miejscy, decydenci, pracodawcy i kierowcy dokonali podsumowania działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia zatłoczenia dróg w przyszłości.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (wynik pokazuje, o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do sytuacji, gdy ruch na drodze jest najmniejszy z możliwych):
1 |
Łódź |
42% |
6 |
Trójmiasto |
29% |
2 |
Kraków |
36% |
7 |
Bydgoszcz |
27% |
3 |
Wrocław |
35% |
8 |
Szczecin |
27% |
4 |
Poznań |
31% |
9 |
Lublin |
26% |
5 |
Warszawa |
31% |
10 |
Białystok |
22% |
Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach - Łódź: Zachodnia, Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego; Aleja Włókniarzy; Zgierska; - Warszawa: Puławska, Aleje Jerozolimskie; Wawelska; Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego; Kraków: Zakopiańska; Opolska; Aleja 29 Listopada; Nowohucka; Wrocław: Grabiszyńska; Zwycięska; Generała Romualda Traugutta; Kosmonautów; Poznań: Lechicka; Obornicka; Grunwaldzka; Jana Pawła II.
Ranking polskich miast pod względem najwyższych spadków w natężeniu ruchu (względem 2019 r.):
1 |
Poznań |
13 p.p. |
7 |
Wrocław |
4 p.p. |
2 |
Warszawa |
9 p.p. |
8 |
Białystok |
4 p.p. |
3 |
Kraków |
9 p.p. |
9 |
Konurbacja górnośląska |
3 p.p. |
4 |
Bydgoszcz |
7 p.p. |
10 |
Szczecin |
3 p.p |
5 |
Łódź |
5 p.p. |
11 |
Bielsko-Biała |
3 p.p. |
6 |
Trójmiasto |
4 p.p. |
12 |
Lublin |
1 p.p. |
Ranking polskich miast pod względem liczby dni w 2020 r., w których natężenie ruchu było co najmniej o połowę mniejsze niż w analogicznych dniach w 2019 r.:
1 |
Kraków |
69 dni |
6 |
Bydgoszcz |
47 dni |
2 |
Warszawa |
64 dni |
7 |
Wrocław |
46 dni |
3 |
Bielsko-Biała |
59 dni |
8 |
Trójmiasto |
42 dni |
4 |
Poznań |
57 dni |
9 |
Konurbacja górnośląska |
40 dni |
5 |
Szczecin |
50 dni |
10 |
Białystok |
34 dni |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie:
1 |
Moskwa, Rosja |
54% |
6 |
Bengaluru, Indie |
51% |
2 |
Bombaj, Indie |
53% |
7 |
Kijów, Ukraina |
51% |
3 |
Bogota, Kolumbia |
53% |
8 |
Nowe Delhi, Indie |
47% |
4 |
Manila, Filipiny |
53% |
9 |
Nowosybirsk, Rosja |
45% |
5 |
Stambuł, Turcja |
51% |
10 |
Bangkok, Tajlandia |
44% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie:
1 |
Moskwa, Rosja |
54% |
6 |
St. Petersburg, Rosja |
44% |
2 |
Stambuł, Turcja |
51% |
7 |
Charków, Ukraina |
43% |
3 |
Kijów, Ukraina |
51% |
8 |
Łódź, Polska |
42% |
4 |
Nowosybirsk, Rosja |
45% |
9 |
Bukareszt, Rumunia |
42% |
5 |
Odessa, Ukraina |
44% |
10 |
Samara, Rosja |
41% |
Pozostałe statystyki z raportu TomTom Traffic Index warte odnotowania:
- Mniejsze natężenie ruchu na drogach miało przełożenie na wzrost średniej prędkości osiąganej przez kierowców (w porównaniu do 2019 r.). Przykładowo w kwietniu, w czasie pierwszego lockdownu, prędkości osiągane przez kierowców w Warszawie w porannym szczycie były aż o 62% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Z kolei w szczycie wieczornym kierowcy w Krakowie jeździli z prędkością o 54% wyższą niż w analogicznym okresie w 2019 r.
- Jednym z zaobserwowanych trendów w 2020 r. był wzmożony ruch z kilku europejskich stolic jesienią, tuż przed wprowadzeniem drugich lockdownów. Zarówno w Atenach jak i Londynie, dzień przed wprowadzeniem drugiego lockdownu był najbardziej zatłoczonym dniem na drogach w całym roku. Z kolei w Paryżu odnotowano wtedy rekordowo duże korki. Paryż, 29 października, godz. 18:00 – 142%; Londyn, 4 listopada, godz. 17:00 – 104%; Ateny, 6 listopada, godz. 18:00 – 123%. (jm)