Statystyka

Zwężenie ulic? Tak, to dobry kierunek!

14 czerwca 2021

Zwężenie ulic? Tak, to dobry kierunek!
(grafika – screen „Rzeczpospolita” 14.6.2021 r.)

Redakcja dziennika „Rzeczpospolita” zleciła przeprowadzenie sondażu. Zapytano ocenę wizji – zaproponowanej przez Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy – zwężenia głównych ulic miasta, ograniczenia liczby samochodów i powiększenia terenów na zieleń i komunikację rowerową. To atrakcyjna oferta, już wcześniej zrealizowana w ramach przebudowy stołecznej ulicy Świętokrzyskiej, tym razem propozycja dotyczy al. Jerozolimskich.

Wyniki ogólnopolskiego sondażu. Otóż Polacy uznali, że przebudowa centrów miast w kierunku zwężenia ich głównych arterii, to dobry kierunek. 49% respondentów ankiety przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS uznało, że to dobry pomysł. 17% odpowiedziało: To zmiana we właściwym kierunku, ale za mało idąca. Centra miast powinny być bez samochodów. 18% nie ma zdania. I tylko 16% to przeciwnicy pomysłu. Sondaż przeprowadzono w dniach 4-5 czerwca br. – To badanie pokazuje, że kończy się pewna epoka, w której politycy mogą się tłumaczyć strachem, że wyborcy nie zaakceptują zmian takich, jakie proponuje Trzaskowski: ograniczania ruchu aut, zazieleniania ulic, stawiania na rowery. Te zmiany nie tylko mają jak widać powszechne poparcie, ale też część ludzi uważa, że są wręcz za mało idące – mówi „Rzeczpospolitej” Jan Mencwel, prezes warszawskiego stowarzyszenie „Miasto Jest Nasze”. – To pokazuje, że chodzi tu nie tylko o Warszawę, że zmiany mentalności zachodzą w całej Polsce – dodaje Mencwel.

Propozycja prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaproponował zmiany komunikacyjne w stolicy, polegające m.in. na zwężeniu jezdni w centrum i poszerzenie chodników i dróg rowerowych. Zmiany mają dotyczyć przebudowy m.inn. fragmentu Alej Jerozolimskich (odcinek pomiędzy ul. Marszałkowską i Nowym Światem). Jak informuje stołeczny Ratusz - Nowe Aleje Jerozolimskie: Zgodnie z założeniami, Aleje po przebudowie będą miały szersze, eleganckie chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne. Pojawi się więcej zieleni, wrócą też drzewa posadzone w czterech rzędach, tak jak to wyglądało przez II wojną światową. Jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, w tym jeden przeznaczony dla autobusów, taksówek itd. Powstaną zatoki postojowe do parkowania równoległego. Po obu stronach ulicy pojawią się szerokie, 3-metrowe drogi dla rowerów. Do historii przejdą dwa rozległe ronda: u zbiegu z Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem (rondo de Gaulle’a). Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki. Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.

Dyskusja. Nad propozycją prezydenta R. Trzaskowskiego odbywa się szeroka dyskusja. To debata nad kształtem centrów miast także w kontekście zmian wywołanych pandemią. - Okazało się, że przestrzeń zielona w mieście, infrastruktura do spędzania czasu wolnego poza domem, są kluczowe do tego, żeby miasto funkcjonowało, żeby ludzie chcieli w nim żyć – mówił „Rzeczpospolitej” w podcaście „Mówią Prezydenci” pierwszy wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik. - Miasto potrzebuje nowego oddechu, który musi polegać m.in. na zmniejszeniu ruchu w centrum. Dziennie do miasta wjeżdża około 600 tys. samochodów. To pokazuje ogromną skalę problemu, z którym musimy się mierzyć. Kierunek, który wyznaczył Trzaskowski, jest właściwy, co pokazały przykłady wielu miast na świecie, jak Berlin, Kopenhaga czy Nowy Jork, i cieszy, że jest tak dobrze oceniany – podsumował w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Sławomir Potapowicz, wiceszef Rady Warszawy. (jm)


(grafika - Urz.m.st. Warszawy - mat. prasowe)

Słowa kluczowe droga drogi miejskie Warszawa