W Sejmie trwa zaplanowane na dni 26, 27 i 28 czerwca br. 14. posiedzenie plenarne. Pierwszego dnia obrad swoje posiedzenia odbyła Komisja Infrastruktury. 26 maja br. rozpatrzono rządowy dokument „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2023 r.” (druk nr 422) [kliknij]. Informację przedstawił wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury - Piotr Malepszak, stosowną prezentację omówił Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady BRD.
Struktura Raportu obejmuje: omówienie sytuacji w Polsce na tle państw Unii Europejskiej, najważniejsze charakterystyki zdarzeń drogowych, Ocenę sytuacji w Polsce w każdym województwie, informacje o działaniach mających wpływ na BRD oraz informacje na temat działalności badawczej z zakresu BRD. Dokument wpłynął do Sejmu RP 23 maja br. W swoim Sprawozdaniu [kliknij] Komisja rekomenduje przyjęcie dokumentu z druku nr 422.
Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury przedstawiając dokument mówił: „Patrząc na ten pozytywny trend długoterminowy - bo tutaj warto w takim słowie wstępnym powiedzieć, że w trendzie długoterminowym jesteśmy na bardzo pozytywnej krzywej. Chociaż warto tutaj też mocno zaznaczyć, że rok 2023 był już takim pierwszym rokiem wyhamowania tego pozytywnego trendu. I w statystykach, patrząc na konkretne liczby, one przedstawiają się następująco: 20 lat członkostwa w Unii to jest w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego bezsprzecznie ogromny sukces, jeżeli chodzi o redukcję zarówno liczby wypadków, zarówno ofiar ciężko rannych, jak i ogólnie w kwestii spadku kolizji. Spadek przed 20 lat z poziomu prawie 6.000 ofiar do poziomu poniżej 2 000 ofiar za rok 2023. Czyli całościowy spadek tutaj 67 procentowy. Oczywiście wszystko to co działo się w ostatnich 20. latach działo się w okresie bardzo intensywnego wzrostu liczby pojazdów na drogach i ogólnie wozokilometrów na naszych drogach. Naturalnie rozwój infrastruktury sprzyja ogromnemu wzrostowi. Patrząc na takie kluczowe liczby - w ciągu ostatnich 10. lat liczba pojazdów silnikowych wzrosła o 135%. Czyli pomimo tego, że mamy bardzo duży wzrost ruchu, bardzo duży wzrost pojazdów kluczowym elementem, który poprawia nam bezpieczeństwo to oczywiście jest nowoczesna infrastruktura i w tym infrastruktura wysokiej przepustowości (…). Rok 2023 był pewnym wyhamowaniem pozytywnych trendów i tutaj w tych podstawowych liczbach warto wspomnieć, że nadal w 2023 roku mieliśmy trend spadkowy związany z liczbą wypadków. To było blisko 21 tysięcy wypadków (średnio 57 dobowo), w liczbie zabitych 1893 osoby - spadek o 3 osoby). Średnio na polskich drogach cały czas ginie 5 osób każdego dnia. Ponad 24 tysiące rannych - tutaj zanotowaliśmy spadek 2,5 procentowy. Ta statystyka, która nie tylko wyhamowała nam, ale nawet nieznacznie wzrosła - mamy wzrost o blisko 7,5 tysiąca osób ciężko rannych. Łączna liczba osób ciężko rannych wzrosła o 0,7 procenta. I wzrost kolizji mieliśmy1. procentowy, do poziomu prawie 166 tysięcy, co powoduje, że gdybyśmy przeliczyli na każdy dzień, średnio mamy 1000 kolizji dziennie.