(graf. Transport Kolejowy. „Sygnalizacja kolejowa. Tarcze ostrzegawcze przejazdowe” [kliknij])
W serwisie internetowym YouToube pojawił się film z niezwykle ważną informacją, którą przekazuje maszynista pociągu. W tle jadącego pociągu głos męski mówi: - Po prawej i lewej tarcza ostrzegawcza przejazdowa pomalowana na czarno i biało, charakterystyczny układ świateł: dwa białe światła w pionie lub dwa pomarańczowe w poziomie. Ona informuje nas o stanie urządzeń na przejeździe kolejowym do którego się zbliżamy. I właśnie ta informacja może uratować komuś życie. Każdy kierowca może tę sygnalizację automatycznie uruchomić - wyłamując rogatkę!
Okazuje się, iż istnieje nieznana funkcja rogatek kolejowych. Zaczynamy od apelu o ich wyłamania w sytuacji zagrożenia jeżeli pojazd ignorując czerwoną sygnalizację (dwa naprzemiennie migające czerwone światła) utknie pomiędzy rogatkami [kliknij]. O tym wiele mówiono i pisano. Wprost od maszynisty kolejowego dowiadujemy się co dalej się dzieje i dlaczego powinniśmy właśnie tak postąpić. - Dwa białe światła w pionie oznaczają, że na przejeździe urządzenia działają poprawie, jest wszystko w porządku i możemy kontynuować jazdę z rozkładową prędkością. Natomiast dwa światła pomarańczowe w poziomie oznaczają, że na przejeździe jest jakaś usterka i przejazd przez ten przejazd może odbyć się z prędkością nie większą jak 20 km/godz. przy zachowaniu szczególnej ostrożności. To jest to o czym mówią, a czego nie pokazują. Mówią, że jak samochód utknie na przejeździe żeby wyłamać szlaban. W momencie, gdy kierowca wyłamie ten szlaban, wyłamie tę rogatkę na tarczy przejazdowej zapalają się dwa pomarańczowe światła! I ja już wiem, że muszę na tym przejeździe zwolnić na tyle, abym mógł się zatrzymać. (…) Tu chodzi o to, aby zatrzymać pociąg, a właśnie w ten prosty sposób można pociąg zatrzymać! Tym bardziej, że naprawa tej ewentualnie wyłamanej rogatki to nie są wielkie koszty. To ratuje życie. Nawet jak nie zdąży tym samochodem zjechać, to ja przed tym przejazdem spokojnie się zatrzymam - informuje maszynista.
Utknąłeś lub widzisz jak ktoś utknął! Natychmiast wyłam rogatkę! Możesz to zrobić ręcznie, ale też samochodem! W ten sposób powiadomisz maszynistę zbliżającego się pociągu! W ten sposób automatycznie włączysz sygnalizację tarczy ostrzegawczo przejazdowej! Maszynista będzie miał szansę skutecznie wyhamować. Już wiesz, teraz powiedz innym. (jm)