Wydłużona droga hamowania na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach to codzienność wielu kierowców o tej porze roku. Czy jednak kierujący zdają sobie sprawę, od czego zależy odległość, jaką pokonuje hamujący samochód i co ma wpływ na bezpieczne hamowanie? W utrudnionych warunkach zimowych ta wiedza ma szczególne znaczenie.
Szybka reakcja kierowcy, ale nie szybka jazda. Bezpieczne hamowanie utrudnia lub uniemożliwia często zbyt wysoka prędkość, ale równie istotna jest pełna koncentracja na drodze. Przy reakcji kierowcy na zagrożenie wynoszącej statystycznie 1 sekundę, może on w tym czasie przejechać nawet kilkadziesiąt metrów, zanim zacznie hamować. Na przykład przy prędkości 50 km/h jest to 14 m/s, przy 60 km/h - 17 m/s, a przy 100 km/h - już 28 m/s.
Trzeba jednak wziąć jeszcze pod uwagę stan nawierzchni, panujące na drodze warunki, stan techniczny pojazdu, w tym ogumienia czy sprawność hamulców. Niezbędna do efektywnego hamowania jest także prawidłowa pozycja za kierownicą - po pierwsze ma wpływ na czas reakcji, po drugie na siłę, z jaką wciskamy pedał hamulca, a po trzecie wpływa na możliwość operowania kierownicą podczas hamowania awaryjnego.
Nie warto pod żadnym pozorem skracać dystansu od poprzedzającego pojazdu, mając na względzie utrudnione zimowe warunki, związaną z nimi możliwą śliską nawierzchnię czy pogorszoną widoczność. Dlatego przy takiej aurze należy też znacząco zwolnić.
Hamowanie a zatrzymanie. Droga hamowania jest to odległość przebyta przez samochód w czasie od momentu zadziałania układu hamulcowego do całkowitego zatrzymania pojazdu. Natomiast aby poznać drogę zatrzymania, musimy dodać do siebie odległość pokonaną od momentu zauważenia przeszkody do wciśnięcia pedału hamulca, drogę przebytą od momentu wciśnięcia hamulca do rozpoczęcia działania układu hamulcowego oraz drogę hamowania.
Wydłużenie drogi zatrzymania może być spowodowane również nieprawidłowym wykonaniem hamowania awaryjnego. - Wciąż mało który kierowca posiada umiejętność takiego hamowania. Często kierujący zapominają o wciśnięciu sprzęgła, wciskają hamulec zbyt lekko, odpuszczają hamulec w momencie włączenia się systemu ABS, a to są podstawowe błędy. Niewciśnięcie sprzęgła może pogorszyć możliwość sterowania autem oraz wydłużyć drogę hamowania. W sytuacji awaryjnej należy bezzwłocznie z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej, a sam hamulec w przypadku skrzyni automatycznej, pamiętając, żeby hamulec trzymać z całej siły aż do zatrzymania - mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault*).
Zimą nie na letnich oponach. Mimo że w Polsce, inaczej niż w wielu krajach europejskich, przepisy nie wymagają zmiany opon na zimowe, jazda w zimowych warunkach na letnich oponach jest nie tylko niezalecana, ale skrajnie niebezpieczna, a kierowca może ponieść konsekwencje złego stanu opon. O tej porze roku droga hamowania samochodu na letnich oponach może być wielokrotnie dłuższa niż w przypadku, gdy korzystamy z opon zimowych. Wpływ na to ma zarówno rodzaj, jakość, jak i stan opon. Opony letnie nie są dostosowane do radzenia sobie na drogach przy niskiej temperaturze, przy zalegającym błocie pośniegowym czy śniegu. Jeśli natomiast spowodujemy wypadek, jadąc na letnich oponach, albo weźmiemy w nim udział, to pomimo poruszania się z prędkością dostosowaną do warunków panujących zimą na drodze, możemy ponieść konsekwencje takiego niedbalstwa i ignorowania możliwych zagrożeń.
______________
*) Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy Tor Modlin. W jej ofercie znajdują się szkolenia dla klientów indywidualnych i flotowych pomagające unikać ryzyka drogowego, a także kursy jazdy defensywnej i ekonomicznej dla każdego typu samochodów. Szkolenia mogą być wsparte warsztatami z psychologiem ruchu drogowego oraz kursem z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje torem szkoleniowym wyposażonym w 2 place treningowe i 4 płyty poślizgowe o łącznej powierzchni 3900 m2 (płyta poślizgowa podstawowa, duża płyta poślizgowa + szarpak, okrąg poślizgowy oraz wzniesienie z płytą poślizgową; przeszkody automatyczne, kurtyny wodne programowalne, wyświetlacze prędkości).