Ekspert wyjaśnia

Szkoda wyrządzona pracodawcy

28 października 2007

Pytanie: Przez nieuwagę uszkodziłem komputer. Jego naprawa kosztowała 1,2 tys. zł. Pracodawca zażądał ode mnie zapłaty takiego odszkodowania. Moje zachowanie było nieumyślne, a ponadto nie zawarłem z pracodawcą żadnej umowy o odpowiedzialności majątkowej. Czy jestem zobowiązany zapłacić odszkodowanie?

Odpowiedź: Tak. Dbałość o dobro zakładu pracy i ochrona jego mienia to generalna powinność spoczywająca na każdym pracowniku. Dlatego też w opisanej sytuacji odpowiedzialność wynikająca z nieprzestrzegania obowiązków pracowniczych nie budzi wątpliwości i rodzi obowiązek zapłaty stosownego odszkodowania. Jego wysokość powinna obejmować rzeczywistą stratę, która została określona przez pracodawcę na 1,2 tys. zł i nie może przekraczać trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika. Należy też podkreślić, że dla powstania odpowiedzialności majątkowej na zasadach ogólnych nie ma potrzeby zawierania z pracownikiem jakiejkolwiek umowy o odpowiedzialności majątkowej. Odpowiedzialność ta wynika wprost z przepisów prawa pracy. Natomiast okoliczność, że szkodę wyrządzono z winy nieumyślnej, wskutek nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych, może być jedynie uwzględniona przy ustalaniu wysokości odszkodowania, ale w żadnym razie nie wyłącza odpowiedzialności za powstałą szkodę.

Podstawa prawna:Art. 100 par. 2 pkt 4 i art. 114 ustawy z 26 czerwca 1974 r.

Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Słowa kluczowe odszkodowania pracodawca