Pytanie: Co to jest akwaplanacja i jak ją rozpoznać?
Odpowiedź: Akwaplanacja to utrata kontaktu opony z jezdnią podczas jazdy po mokrej nawierzchni, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a powierzchnią jezdni. Akwaplanacja powstaje wtedy, gdy koło obraca się bardzo szybko i nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony, co grozi poślizgiem. Trzy główne przyczyny akwaplanacji to: prędkość (im większa tym wyższe ryzyko akwaplanacji), zużyte opony oraz ilość wody na jezdni (im jest jej więcej tym szybciej opony mogą stracić przyczepność). Najczęstsze objawy akwaplanacji to "uciekanie" tyłu samochodu na boki oraz nagłe wrażenie "poluzowania kierownicy", która zaczyna być bardzo łatwa w operowaniu.
Pytanie: Jak zachowywać się w przypadku akwaplanacji?
Odpowiedź: Kiedy dojdzie do poślizgu wodnego, kierowcy muszą pamiętać, że nie można wtedy gwałtownie naciskać na hamulec i nie należy w ogóle obracać kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać aż samochód stanie się ponownie sterowny. Jeżeli istnieje konieczność hamowania, a samochód nie jest wyposażony w system ABS, należy robić to bardzo delikatnie, metodą pulsacyjną. Zastosowanie się do tych wskazówek powinno sprawić, że opony odzyskają przyczepność i uda się wyeliminować ryzyko poślizgu. W trakcie i po deszczu należy jechać bardzo wolno i cały czas obserwować drogę, zwracając szczególną uwagę na nawierzchnię i zachowanie poprzedzających samochodów. Warto pamiętać, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się czterokrotnie.