Ekspert wyjaśnia

Zielona Karta czy potrzebna?

4 czerwca 2006

Pytanie: Czy jadąc na wakacje do Francji muszę mieć Zieloną Kartę?

Odpowiedź: Nie. Od naszego wejścia do UE możemy jeździć ze zwykłą polisą OC komunikacyjnego do wszystkich krajów członkowskich Unii oraz Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Chorwacji i Szwajcarii. Nadal jednak musimy mieć Zieloną Kartę, jadąc do pozostałych krajów Europejskich i Bliskiego Wschodu. Na szczęście coraz częściej towarzystwa rezygnują z opłat za Zieloną Kartę, jeśli ma się u nich OC komunikacyjne. Na przykład w Allianz, PZU czy Warcie całoroczną polisę Zielonej Karty dają gratis, trzeba tylko zgłosić chęć jej posiadania. W Ergo Hestii za całoroczną polisę Zielonej Karty opłata jest symboliczna i wynosi 5 zł. Można ją dostać w dowolnej placówce zarówno przy zawieraniu umowy, jak i w dowolnym momencie jej trwania, np. przed wyjazdem. Na tym tle fatalnie wypada Link4, gdzie za Zieloną Kartę na 15 dni opłata wyniesie 100 zł, a za 30 dni 150 zł. Oznacza to, że wyjeżdżając za granicę 2-3 razy do roku klienci Link4 muszą wydać całkiem sporą kwotę na polisę, którą konkurenci dają nawet gratis. przed wyjazdem należy sprawdzić, czy polisa AC – jeśli taką mamy – zadziała również za granicą, szczególnie w Rosji. Chyba wszystkie towarzystwa wyłączają standardowo ryzyko kradzieży samochodu przy wyjeździe do krajów byłego ZSRR, z wyłączeniem Litwy, Łotwy i Estonii. Nie zawsze pomoże też zadeklarowanie opłacenia dodatkowej składki. Z większych towarzystw tylko PZU jest gotowe za dodatkową opłatą ubezpieczyć samochód od kradzieży na terytorium Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii. Podobnie jest w Warcie, której polisa zadziała jednak tylko w europejskiej części Rosji oraz na Białorusi, Ukrainie, w Mołdawii oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii. Z kolei Ergo Hestia nie przewiduje w ogóle możliwości ubezpieczenia samochodu od kradzieży za wschodnią granicą, i dodatkowo wyłącza swoją odpowiedzialność również za szkody wynikające z uszkodzenia pojazdu przez osoby trzecie, pożaru, wybuchu, zatopienia czy działania innych sił przyrody oraz działania czynnika termicznego lub chemicznego z zewnątrz pojazdu.

Jak wynika z informacji Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych, bez Zielonej Karty, a więc z ważnym ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów, można się poruszać po terytorium: Andory, Austrii, Belgii, Chorwacji, Cypru, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Islandii, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niemiec, Norwegii, Polski, Portugalii, Szwajcarii, Szwecji, Słowacji, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier. Kraje, w których nadal obowiązuje Zielona Karta, to: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rumunia, Serbia i Czarnogóra, Tunezja, Turcja, Ukraina.