Legislacja

Akredytacje: Senat uchwalił/Prezydent podpisał. Teraz publikacja

23 października 2024

Akredytacje: Senat uchwalił/Prezydent podpisał. Teraz publikacja
20. posiedzenie Senatu RP. Warszawa - 9 października 2024 r. Przemawia senator Tadeusz Jarmuziewicz, sprawozdawca senackiej Komisji Infrastruktury (fot. Senat RP - facebook)

9 października br. w trakcie pierwszego dnia 20. posiedzenia Senatu RP senatorowie jednogłośnie uchwalili Ustawę o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. W tym nowelizacji - ustawy o kierujących pojazdami, gdzie wrzucono zmianę dotyczącą terminów i obowiązywania akredytacji ośrodków szkolenia kierowców. Senatorowie nie zgłosili poprawek, co oznacza, iż ustawa nie wraca do Sejmu RP do dalszego procedowania, a zostanie przesłana do podpisu Prezydenta RP. I stało się, dziś już wiemy, iż podpis pod ustawą został złożony. Czyli czekamy już tylko na publikację ustawy.

9 października br. senatorowie na 20. posiedzeniu Senatu RP XI kadencji bez uwag przyjęli ustawę o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw [druki sejmowe nr 602, 623, 623-A druki senackie nr 149, 149 A]. Sprawozdawca senackiej Komisji Infrastruktury - senator Tadeusz Jarmuziewicz przedstawił wniosek o uchwalenie bez zmian ustawy z 25 września 2024 (przyp. - uchwalona na 18. posiedzeniu Sejmu RP). Posiedzenie komisji odbyło się 2 pażdzIniernika br. [druk nr 149). Podczas obrad plenarnych Senatu wiceminister Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec mówił: (cytat ze stenogramu): Ustawa z 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców, ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw przewiduje także zmianę ustawy o kierujących pojazdami, która ma na celu przedłużenie o 3 lata okresu przejściowego - tj. do 31 sierpnia 2027 r. - na spełnienie obowiązku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez ośrodki szkolenia kierowców o najszerszym spektrum działalności. Zmiana ta pozwoli na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów uprawnionych do prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy, warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy oraz do wydawania nieodpłatnie kart rowerowych i prowadzenia szkoleń dla kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu. Zgodnie bowiem z aktualnymi przepisami prawa ośrodki szkolenia kierowców posiadające poświadczenie potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C lub D oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego spełniały warunek akredytacji kuratora oświaty jedynie do 31 sierpnia 2024 r. Obecnie 51 podmiotów to beneficjenci omawianego powyżej przedłużenia ważności akredytacji kuratora oświaty. Wymóg ten spełnia jedynie 26 ośrodków. Tym samym po dniu 31 sierpnia 2024 r. dostęp do kursów dla kandydatów na instruktorów oraz do warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców podmiotów szkolących kierowców jest ograniczony. W trakcie dyskusji s

enator Rafał Ambrozik pytał: „Chciałbym zapytać o ustawę, którą omawiał pan ostatnio, czyli o ustawę o kierujących pojazdami. Ta ustawa wydłuża o kolejne 3 lata okres na spełnienie obowiązku uzyskania akredytacji przez ośrodki szkolenia kierowców. Chciałbym zapytać o taką kwestię. Pan mówił, że 26 z 51 ośrodków spełnia określone warunki, posiada akredytację. Chciałbym zapytać, czy państwo badali, dlaczego pozostałe ośrodki nie mają akredytacji. Czy one nie spełniają określonych warunków? Bo my, zdaje się, po raz kolejny wydłużamy ten okres.”. Wiceminister Stanisław Bukowiec odpowiadał: „Tak, ponieważ mamy tutaj problem. Firmy przewozowe, firmy transportowe zgłaszają problem związany z brakiem kierowców, którzy mogliby podjąć pracę. Jest na rynku pracy problem w tym obszarze. Wprowadzając ten zapis, dajemy ośrodkom, które szkolą kierowców, możliwość przedłużenia ważności akredytacji. Będziemy ten problem w kolejnych ustawach już bardziej precyzyjnie rozwiązywać. W tej chwili to była konieczność, żebyśmy mogli dać szansę właśnie tym ośrodkom i przede wszystkim polskim przedsiębiorcom, żeby mogli liczyć na to, że nowi kierowcy do nich trafią”.

Ustawa o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw i wniosek o jej przyjęcie bez poprawek został następująco przegłosowany: 84 za: 84 przeciw: 0 wstrzymało się: 0 nie głosowało: Procedowanie ustawy zostało zakończone podpisem Prezydenta RP -co jak informuje Kancelaria Prezydenta stało się – 14 października br. Teraz czekamy na publikację w Dzienniku Ustaw. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2024 r., z wyjątkiem art. 4, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 września 2024 r.”

Komunikat Kancelarii Prezydenta RP: „

Informacja w sprawie ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw Ustawa o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw dokonuje nowelizacji przepisów następujących ustaw: 1) ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, 2) ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, 3) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, 4) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Ustawa w art. 1, dokonuje zmian w ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym nadając nowe brzmienie art. 39 pkt 4, który zawiera nowelizację ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym polegającą na nadaniu nowego brzmienia art. 28b i art. 28c. W nowelizowanym art. 28b ust. 2 ustawy o transporcie drogowym odstąpiono od wprowadzenia dodatkowego ograniczenia, nieprzewidzianego przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, w postaci obowiązku rejestracji w systemie SENT zagranicznych podmiotów wykonujących przewóz kabotażowy rzeczy w rozumieniu art. 2 pkt 6 tego rozporządzenia. W ocenie projektodawcy obowiązek ten jest obowiązkiem administracyjnym wykraczającym poza unijne ramy regulacyjne, a także sprzeczny z wieloletnią polityką państwa sprzeciwiająca się wprowadzaniu przez Unię Europejską i poszczególne państwa członkowskie kolejnych barier w dostępie do rynku przewozów kabotażowych. Pozostałe przepisy art. 28b ust. 1, 3-11 oraz art. 28c, w nowym brzmieniu zostały doprecyzowane, a także dostosowane do zmian wynikających z nowego brzmienia ust. 2 w art. 28b ustawy o transporcie drogowym. W art. 2 ustawy wprowadzono zmiany w art. 96 § 1a pkt 2 ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Przewidują one, że karą grzywny w postępowaniu mandatowym zagrożone będzie nieokazanie uprawnionym organom kontroli zezwolenia na odstępstwo od zakazu przewozu drogowego towarów (art. 92f ust. 1 ustawy o transporcie drogowym), oraz naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o transporcie drogowym. Ponadto przepis ten określa, że oskarżycielem publicznym w tych sprawach będzie także właściwy organ Krajowej Administracji Skarbowej. W art. 3 ustawy, w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, w art. 87 dodano przepis ust. 7. Przepis ten stanowi, że podczas kontroli drogowej kierowca jest obowiązany do umożliwienia kontroli spełnienia obowiązku polegającego na zapewnieniu, w trakcie trasy przewozu towaru, przekazywania aktualnych danych lokalizacyjnych środka transportu w przypadku przewozu towarów i paliw opałowych. Ponadto w załączniku do nr 1 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym zawierającym wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego przewidziano karę grzywny w wysokości 2000 zł za naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 10b ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi lub obowiązku, o którym mowa art. 87 ust. 7 ustawy o transporcie drogowym. W art. 4 ustawy wprowadzono zmianę do ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami polegającą na dodaniu art. 133a. Przepis ten stanowi, że przedsiębiorcę posiadającego w dniu 31 sierpnia 2024 r. poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C lub D, o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, oraz wojewódzki ośrodek ruchu drogowego posiadający w dniu 31 sierpnia 2021 r. akredytację kuratora oświaty, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, uznaje się za spełniających warunek, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy, do dnia 31 sierpnia 2027 r. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2024 r., z wyjątkiem art. 4, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 września 2024 r.”.