Legislacja

Okres próbny i jazda z osobą towarzyszącą

5 lipca 2016

6a8a0640808f922398159323fdbeee6aabf1b002

Z dniem 1 stycznia 2017 r. na polskich drogach mają pojawić się pojazdy oznakowane “zielonym listkiem”, który będzie obowiązkowym oznakowaniem. Podobnie we Francji – tu obowiązuje symbol czerwonej litery A. Tak oznaczony musi być pojazd kierowcy, który posiada uprawnienia od mniej niż trzech lat.

4c83841b03b6ec5c4721b70d1b98c0c6499b8967

To także oznakowanie pojazdów we Francji. "Conduite accompagnee" (L'apprentissage anticipé de la conduite (AAC))w nim jedzie kierowca z osobą towarzyszącą. To popularna forma edukacji młodych kandydatów na kierowców (niepełnoletnich). Taką naukę można rozpocząć od 15 (oczywiście za zgodą opiekunów i ubezpieczyciela) roku życia. Po ukończeniu teoretycznego kursu i zdaniu w tym zakresie egzaminu państwowego, przyszły kierowca musi zaliczyć co najmniej 20 godzin szkolenia praktycznego z nauczycielem w szkole jazdy, otrzymać od niego pozytywną ocenę (zaświadczenie o ukończeniu szkolenia) i może rozpocząć naukę praktycznej jazdy, wyłącznie pod nadzorem opiekuna, najczęściej rodzica. Opiekun powinien posiadać prawo jazdy kat. B co najmniej przez pięć lat bez przerwy; posiadać zgodę ubezpieczyciela oraz mieć stosowną umowę ze szkoła jazdy. W ciągu jednego roku jazda z opiekunem powinna wynieść minimum 3 tys. km. Następnie obowiązkowe są dwa szkolenia: zbiorowe kandydatów i osób towarzyszących poświęcone bezpieczeństwu ruchu drogowego; oceniane są postępy i udzielane rady indywidualne wskazówki do dalszej jazdy. Pamiętać trzeba, iż taki pojazd obowiązują ograniczenia prędkości jak dla początkujących kierowców.

A korzyści wynikające z takiego rozwiązania? To: wczesna nauka jazdy skróci okres próbny z 3 na 2 lata (nowi posiadacze praw jazdy mają 6 punktów (w Polsce potocznie nazywanych karnymi), a po trzech latach uzyskują ich 12); egzamin państwowy można wówczas zdawać w wieku 17,5 lat. Statystyki potwierdzają też 74% zdawalność tych kandydatów, w porównaniu z 55% zdających tradycyjnym trybem. I korzyść najistotniejsza – to zdobyte doświadczenie i dalej bezpieczeństwo jazdy. Dla nich ubezpieczyciele przewidują specjalne zniżki.

(542-37-38 fot. Jola Michasiewicz)

W mediach coraz częściej publikowane są informacje o oczekujących na wejście w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. przepisach ustawy o kierujących pojazdami. Wśród tych dwuletni okres próbny. Osoby, które uzyskają prawo jazdy kat. B po raz pierwszy zostaną nim objęte. Cel podstawowy to dokształcenie niedoświadczonych kierowców. Pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem po uzyskaniu uprawnień kierowca obowiązkowo będzie musiał odbyć kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (zagadnienia czynników poprawiających brd; problemy wypadków drogowych oraz psychologiczne aspekty kierowania pojazdem) oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym, szczególnie zagrożeń wynikających z jazdy z nadmierną prędkością. Jeżeli w okresie próbnym młody kierowca popełni trzy wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub jedno przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu, okres próbny będzie trzeba powtarzać. Wróci “zielony listek”, który będzie obowiązkowy przez osiem miesięcy po uzyskaniu uprawnień. I tylko tak oznaczonym pojazdem (“zielony listek” z tyłu i przodu pojazdu) będzie mógł się poruszać młody kierowca. Tę grupę kierowców będą także obowiązywały specjalne limity prędkości: 50 km/godz. w obszarze zabudowanym, poza nim 80 km/godz., na autostradzie i drodze ekspresowej – 100 km/godz.