Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odpowiadając na pytanie dziennikarza informuje, iż trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. – Chcielibyśmy, aby przepisy (dotyczące UTO) weszły w życie wiosną przyszłego roku – konkluduje.
Z datą 7 sierpnia br. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, projekt zawierający przepisy regulujące zasady ruchu urządzeń transportu osobistego (UTO). Nowelizacji będą podlegały dwie ustawy- ustawa – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Miesiąc trwały konsultacje publiczne. Zgłoszono wiele uwag i opinii. Zarówno organizacji, ekspertów, ale też osób prywatnych. Kolejny etap to odniesienie się wnioskodawcy – czyli Ministerstwa Infrastruktury – do uwag. Zapytany w tej sprawie minister Andrzej Adamczyk informował, iż prace trwają. Dodał, iż planowany termin obowiązywania przepisów to wiosna przyszłego roku: - Nie spodziewaliśmy się, że efektem konsultacji społecznych będzie tak dużo uwag i tak dużo różnorakich propozycji. One są dzisiaj szczegółowo analizowane. Chcielibyśmy, aby przepisy (dotyczące UTO) weszły w życie wiosną przyszłego roku. Mamy nadzieję, że projekt tej ustawy będzie jednym z pierwszych, którym będzie zajmował się rząd i Sejm". Dodajmy, uwag i opinii często wykluczających się.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, natomiast urządzenia wyposażone w napęd elektryczny niespełniające wymagań przeznaczone do używania na drodze publicznej powinny zostać dostosowana do wymagań określonych nowelizacją w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie przedmiotowej ustawy.
Przypomnijmy, obecnie w prawie polskim nie ma regulacji dotyczących m.inn. hulajnóg elektrycznych, deskorolek, segwayów, ich użytkownicy nadal traktowani są jako piesi. Omawiany projekt ustawy określa, iż UTO to pojazdy zasilane silnikiem elektrycznym i te kierują na drogi dla rowerów. Ekspansja hulajnóg elektrycznych trwa, właśnie ostatnio Lublin informował, iż dołączył do grona miast, które swoją infrastrukturę otworzyły dla UTO.
Po podsumowaniu i uwzględnieniu w projekcie propozycji zgłoszonych w trakcie konsultacji ten już nowy projekt zostanie skierowany do Stałego Komitetu Rady Ministrów. (jm)