Przegląd prasy

Fotoradary wracają. Kierowcy automatycznie zwalniają

7 lutego 2017

Fotoradary wracają. Kierowcy automatycznie zwalniają
W Warszawie do straży miejskiej należały 24 fotoradary (17 lokalizacji) do GITD 4.

Czy wrócą? Decyzja jest. Zdecydowanie bezsprzecznym jest także fakt, iż już nie są owinięte czarną folią, jak to miało miejsce dotychczas. Znacząca jest wypowiedź w tej sprawie opublikowana w ostatnich dniach: - Warszawskie fotoradary, które przejęliśmy od Warszawskiej Straży Miejskiej, na razie nie robią zdjęć. Czeka nas żmudny proces testowania, sprawdzania, ponownego uruchamiania i integracji z naszym systemem - mówił w rozmowie z moto.pl Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. - Chcielibyśmy, aby proces ten zakończył się pod koniec marca, ale mając na uwadze nasze doświadczenia (CANARD zarządza 400 fotoradarami w Polsce - red.), dajemy sobie margines błędu. Jeśli jednak nie napotkamy żadnych niezależnych od nas przeszkód, do końca pierwszego kwartału tego roku warszawskie fotoradary znów będą działać. Oczywiście kierowcy zostaną o tym poinformowani przed faktem - dodał.

Jak się dowiadujemy z wypowiedzi nowego szefa CANARD-u, Marka Konkolewskiego udzielonej dziennikarzowi Radia ESKA, pod koniec grudnia Główny Inspektorat Transportu Drogowego i miasto stołeczne Warszawa podpisały umowę użyczenia ITD fotoradarów należących do władz samorządowych. - Umowa dotyczy użyczenia, wstępnie na okres 3 lat, łącznie 27 konstrukcji wsporczych (masztów) oraz 24 urządzeń rejestrujących, które do końca 2015 r. były wykorzystywane przez stołeczną Straż Miejską.

Kierowcy mówią, że fotoradary robią im zdjęcia – co oznacza, iż zapowiedziane testy trwają. Tymczasem pamiętajmy, iż przed fotoradarem musi znać równocześnie znak D-51 „Automatyczna kontrola prędkości” - i tu mandat już może być wystawiony.

Według danych warszawskiego ratusza w latach 2012-15 rocznie na stołecznych ulicach ginęło ok. 60 osób, podczas gdy w poprzednich latach – ok. 100. Urzędnicy wskazują m.in., że na wybranych skrzyżowaniach, na których zamontowano fotoradary, nie było w tym czasie żadnego wypadku śmiertelnego, a liczba wykroczeń polegających na wjeździe na skrzyżowanie przy czerwonym świetle, znacząco spadła.