Na Południowej Obwodnicy Warszawy (S2/S8 węzeł Opacz znajdujący się na odcinku węzłów Konotopa-Lotnisko) odbyła się - jak to zostało ocenione - pierwsze na tak dużą skalę ćwiczenia służb ratownictwa drogowego. Policja, straż pożarna (w tym jednostki ratownictwa chemicznego), ratownicy medyczni (w tym Lotnicze Pogotowie Ratunkowe) i inne służby drogowe sprawdzały swoje umiejętności zarządzania i prowadzenia akcji ratowniczej w sytuacji karambolu na drodze szybkiego ruchu. Na stojącą grupę samochodów najechały kolejne. Bilans zdarzenia to 5 rozbitych aut i 15 osób poszkodowanych (w trakcie symulacji role poszkodowanych odegrała grupa statystów ze Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i Warszawskiej Akademii Medycznej). Bardzo groźnym było rozszczelnienie baku jednego z pojazdów i dalej wyciek oleju napędowego na jezdnię. W miejscu zdarzenia pojawili się ratownicy medyczni udzielający pierwszej pomocy, straż pożarna rozcinająca zgniecione pojazdy i policja dokonująca czynności procesowych. Według zaplanowanego scenariusza kierujący samochodem typu bus podczas wyprzedzania z dużą prędkością stracił panowanie nad pojazdem i uderzył tyłem o samochód osobowy. Bus przejechał kilkadziesiąt metrów i wypadł poza bariery ochronne drogi dachując. Samochód osobowy uderzył w barierę ochronną. Na pojazd 2 najechały kolejne auta i powstał karambol. Pierwsza na miejscu zdarzenia pojawiła się załoga patrolowa GDDKiA, ta powiadomiła odpowiednie służby ratownicze i przystąpiła do zabezpieczania miejsca wypadku oraz udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. Już po kilku minutach przybyły zespoły ratownicze pogotowania oraz straż pożarna ze specjalistycznym sprzętem. Lekarz koordynujący akcję do poszkodowanego w stanie ciężkim wezwał zespół Lotniczego Pogotowania Ratunkowego. Helikopter medyczny przetransportował tę ofiarę do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. W chwili gdy zakończono czynności ratownicze, specjalny dźwig ratowniczy podniósł pojazd, który wypadł za jezdnię drogi. Policja zabezpieczyła miejsce wypadku i kontynuowała czynności dochodzeniowe.
Organizatorem ćwiczeń była Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wśród obserwatorów sekretarz resortu transportu, Zbigniew Rynasiewicz.
(492-47-59 fot. Jacek Popiołek)