40. Maciej Wroński, prawnik, ekspert z zakresu prawa drogowego.
Obecnie prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyki Polska”, członek zarządu Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego, wcześniej dyrektor Biura Prawnego w Ogólnopolskim Związku Pracodawców Transportu Drogowego; dyrektor Departamentu Dróg i Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury oraz w Departamencie Administracji Ruchu Drogowego w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej. Pracował także w Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
Ranking najbardziej wpływowych prawników 2016. „Dziennik Gazeta Prawna” opublikował kolejną edycję listy 50. Najbardziej wpływowych prawników w Polsce, tu w 2016 roku. Na miejscu 40. umieszczony został Maciej Wroński. DGP określiła kryteria wyboru: „Nie odrywamy się od rzeczywistości - bynajmniej. Wnikliwie analizujemy decyzje i działania poszczególnych osób, zastanawiamy się nad konsekwencjami i znaczeniem różnych ich poczynań. Rzetelnie rozważamy argumenty. Ale nie posługujemy się - i nie ukrywamy tego - zestawem obiektywnych kryteriów, które pozwoliłyby zmierzyć, zważyć lub w inny sposób określić, a co za tym idzie i precyzyjnie porównać, dokonania poszczególnych prawników. To jest przecież niemożliwe”. Doceniana jest przede wszystkim aktywność umieszczanych tu osób. To powszechnie uznany, za bardzo prestiżowy ranking, oczekiwany i ogłaszany od kilku lat.
40. Maciej Wroński. W swoim uzasadnieniu redakcja DGP napisała:”40. Maciej Wroński, przewodniczący Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, pierwszy raz w rankingu. Choć prawem transportowym zajmuje się od lat, to w naszym rankingu znalazł się po raz pierwszy. A to za sprawą spektakularnego sukcesu, jaki odniósł w ubiegłym roku przed Trybunałem Konstytucyjnym (podkreślić należy też duże zasługi dr. Tomasza Zalasińskiego z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka). TK, rozpatrując wniosek jego organizacji, uznał za niekonstytucyjne stosowanie przepisów o ryczałtach dla urzędników do kierowców branży transportowej. W wyniku wyroku z dnia na dzień dziesiątki przewoźników mogły wrzucić wsteczny bieg znad krawędzi bankructwa. Sądy zawalone były bowiem roszczeniami o łącznej wartości idącej w setki milionów złotych.
Dziś, gdy trzeba na nowo poukładać przepisy dotyczące płac kierowców, Wroński nie okopuje się, za wszelką cenę broniąc interesów przedsiębiorców. Zdaje sobie sprawę z konieczności zabezpieczenia interesów pracowniczych i szuka porozumienia ze związkami zawodowymi. On i jego TLP próbują też przeciwdziałać w Brukseli wprowadzaniu przez poszczególne państwa regulacji, które niszczą wolny rynek w przewozach drogowych.”
To także nasz ekspert i doradca. Znany doskonale środowisku transportowców, ale też środowiskom szkoleniowców i egzaminatorów z zakresu prawa jazdy oraz wszystkim zainteresowanym poprawą bezpieczeństwa na naszych drogach. Od lat doskonale znany także czytelnikom tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS. On sam skomentował ten fakt następująco: „Zaczynam się bać. (…) Myślę, że to bardzo przesadzona ocena ze strony dziennikarzy DGP, niemniej dziękuję im serdecznie. Z drugiej strony dostrzeżone działania na rzecz branży TSL są efektem pracy zespołowej: moich współpracowników oraz zaangażowanych w pracę społeczną członków TLP”. A pod wpisem długa lista gratulacji. Do nich przyłącza się wydawca, redakcja i czytelnicy PD@N. Panie Macieju, prosimy o więcej Pana tekstów, Pana ocen - często bardzo krytycznych, ale zawsze odważnych i zakończonych konkretami. Z uwagą wsłuchujemy się w Pana opinie, w propozycje poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Z szacunkiem za rzetelność czytamy wszystkie Pana ekspertyzy i oceny z zakresu prawa drogowego. Gratulujemy tak prestiżowego wyróżnienia. (jm)