Przegląd prasy

Pierwsze śluzy rowerowe, kolejne kontrapasy

5 września 2011

9c580065235155a3b66ab78702ca7f7fcf4f5b33

(Fot.: PD@N 399-35 GI)

Pierwsze w Łodzi kontrapasy rowerowe i śluzy dla rowerów mają być gotowe we wrześniu.Kontrapasy są już w Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie czy Szczecinie. Kontrapasy to wydzielona część jezdni na drodze jednokierunkowej, która umożliwia rowerzystom jechanie pod prąd. Łódzcy urzędnicy wypróbują nowe rozwiązania na czterech ulicach. Łódzkie środowisko rowerzystów od dawna starało się przekonać urzędników do wprowadzenia rozwiązania, które inne polskie miasta stosują od lat, a na Zachodzie sprawdza się już od dekad. Do tej pory jednak odpowiedź zawsze była jedna: “nie". Takie było stanowisko Zarządu Dróg i Transportu oraz łódzkiej policji. Pierwsza z instytucji twierdzi, że polskie przepisy nie pozwalają na tworzenie kontrabasów. Przeciwne stanowisko prezentuje Zespołu ds Ścieżek (Dróg) Rowerowych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (zespół podlega bezpośrednio pod Ministerstwo Infrastruktury) pod kierownictwem dr inż. Tadeusza Kopty. Z “Opinii w sprawie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach i drogach jednokierunkowych" jasno wynika, ze takie rozwiązanie jest zgodne z przepisami i powinno ułatwić tworzenie nowej infrastruktury rowerowej.

Kontrapas to wydzielony pas jezdni ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla ruchu rowerowego w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy. Kontrapasy rowerowe to sposób na uprzywilejowanie transportu niezmotoryzowanego w centrach miast. W Polsce prawdopodobnie pierwszym kontrapasem był ten wytyczony w 1993 r. w ul. Wronieckiej w Poznaniu. Kontrapasy są już m.in. w Gdańsku, Krakowie (od 2001 r.), Szczecinie (od 2010 r.), Warszawie (od 2006 r.) i Wrocławiu. Kontrapas różni się od “ruchu dwustronnego dla rowerzystów" tym, że dodatkowo na jezdni wymalowany jest pas skierowany w jednym kierunku.

Śluza rowerowa to część pasa ruchu, przeznaczona do zatrzymania wyłącznie rowerów. Znajduje się między linią zatrzymań dla samochodów a skrzyżowaniem. Rowerzyści w śluzie na zielonym świetle ruszają jako pierwsi - co jest dla nich ułatwieniem. Są też doskonale widoczni. Kierowcy stojących na światłach pojazdów widzą ich lepiej, niż gdyby stali obok, często w martwym polu widzenia. W ten sposób śluza rowerowa poprawia bezpieczeństwo.