Już pod koniec czerwca ukaże się Raport Banku Światowego / ITF i OECD. Raport dotyczy najlepszych praktyk z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego z całego świata. Zawiera po 2-3 przykłady dobrych praktyk z wdrożenia bezpiecznego systemu z każdego kontynentu. Z Europy jako przykład do naśladowania wybrano Małopolskę, a konkretnie działania członków Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
IX edycja KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2022 (25-27.5.2022 r.) odbywa się w szczególnym dla BRD w Polsce i Europie okresie. W 2020 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła Dekadę Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030. Wpisując się w nią, na całym świecie powstają nowe Narodowe Programy Bezpieczeństwa Drogowego. W Polsce Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogłosiła już taki program. Kolejnym krokiem są wojewódzkie programy BRD - jak dotąd stworzyła go tylko Małopolska.
Pierwszy dzień konferencji otworzył referat “Nowe wyzwania bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie” Antonio Avenoso, dyrektora Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu ETSC. Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podsumował stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce przedstawiając także założenia Narodowego Programu BRD na lata 2021-2030. Stan BRD w Małopolsce oraz działania Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawili sekretarz Rady Katarzyna Dobrzańska-Junco oraz mł. inp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Część pierwszą spotkania zakończył referat Grzegorza Kuczaja, naczelnika Wydziału Warunków Technicznych, Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury oraz Konrada Romika dot. planów KRBRD.
W drugiej części pierwszego dnia konferencji odbyła się debata współorganizowana przez Małopolską Wojewódzką Radę BRD oraz KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes - "Wyzwania i cele nowej dekady bezpieczeństwa ruchu drogowego". Przedmiotem debaty były długofalowe trendy w zamianach BRD i konkretne działania w Polsce i Europie.
Debatę otworzył Antonio Avenoso, dyrektor ETSC ogłaszając, że w najbliższym Raporcie Banku Światowego / ITF i OECD działania Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zostały wyróżnione. Raport, który ukaże się już pod koniec czerwca br., dotyczy najlepszych praktyk z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego z całego świata. Zawiera po 2-3 przykłady dobrych praktyk z wdrożenia bezpiecznego systemu z każdego kontynentu. Z Europy - jako przykład do naśladowania - wybrano właśnie Małopolskę, a konkretnie - działania członków MWRBRD. Chodzi o projekt „Bezpieczeństwo pieszych wspólną odpowiedzialnością” opisujący działania członków Rady w zakresie poprawy infrastruktury, doświetleń przejść dla pieszych w Małopolsce, działań prewencyjnych, edukacyjnych i powypadkowych w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego. Działania te zostały skoordynowane przez większość członków Rady, ze szczególnym uwzględnieniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Radia Kraków, stowarzyszeń Centrum Inicjatyw na rzecz poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Przejście oraz Europejskiej Federacji Ofiar Wypadków Drogowych FEVR. Antonio Avenoso złożył gratulacje za spójne działania w Małopolsce na rzecz poprawy brd na ręce Przewodniczącego MWRBRD a zarazem wicemarszałka Małopolski, Łukasza Smółki.
W debacie na temat brd w Polsce udział wzięli: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury; dr inż. Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego, Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wicemarszałek Województwa Małopolskiego; Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; Marek Dworak, pełnomocnik Ministra Infrastruktury do spraw Ruchu Rowerowego i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, członek honorowy MWRBRD; prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska; Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Wkrótce będzie ona dostępna na stronach organizatorów, Radia Kraków oraz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady BRD.
Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pełnomocnik Dyrektora Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie ds. brd, działań edukacyjno-szkoleniowych i realizacji projektów
Kraków, 26.5.2022 r.
IX Krakowskie Dni BRD potrwają do piątku 27 maja. Cały program dostępny jest pod linkiem: [kliknij]