W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o projekcie rezolucji Parlamentu Europejskiego ws. bezpieczeństwa na drogach [kliknij], w której zaproponowano ograniczenie prędkości do 30 km/godz. w obszarze zabudowanym. W mediach różne ilustracje, niestety mogące sugerować pewien stopień niewiedzy autorów. Wymiennie redakcje posługują się znakami B-43 i B-33.
PE zaproponował upowszechnienie tzw. Strefy Tempo 30, jako jedną z metod tzw. uspokojenia ruchu kołowego w miastach, w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla pieszych. Przypomnijmy na tym obszarze obowiązuje ograniczenie prędkości pojazdów do 30 km/godz. W wykazie obowiązujących znaków i sygnałów drogowych znajdujemy dwa (patrz powyżej) znaki drogowe, które właśnie często są mylone. Pierwszy z nich - B-43 - znak z grupy pionowych znaków zakazu oznacza „strefę ograniczonej prędkości” i nie jest to zwykłe ograniczenie prędkości, właśnie ten drugi - B-33 - to „ograniczenie prędkości”. Przyznajemy - bardzo myląca jest ikonka B-43, a przecież oba znaki pojawiają się także na naszych drogach. Różnica polega na białej kwadratowej tablicy, która stanowi tło dla znaki z ograniczeniem prędkości. Co najistotniejsze ważne jest ich różne znaczenie. B-43 oznacza, iż wjeżdżamy do strefy o ograniczonej prędkości, natomiast B-33 mówi o drodze z ograniczeniem prędkości. Dodamy, iż oznaczona prędkość (te prędkości mogą być różne) obowiązuje w całej strefie, zniesiona zostaje dopiero przez znak B-44 - "koniec strefy ograniczonej prędkości". W wielu krajach europejskich często spotykamy nieco inne od naszych krajowych tablice - z dodatkowym napisem „ZONE” (patrz foto powyżej). (jm)