Parlament Europejski przegłosował projekt rezolucji ws. bezpieczeństwa na drogach (615 głosów ZA, 24 PRZECIW i 48 WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ), w której zaproponowano ograniczenie prędkości do 30 km/godz. w obszarze zabudowanym i zero tolerancji dla kierowców siadających za kierownicę pod wpływem alkoholu.
Celem jest doprowadzenia do opcji zero ofiar śmiertelnych do roku 2050. Przypomniano, iż rocznie na drogach Unii Europejskiej ginie około 22 700 osób (średnia liczba ofiar śmiertelnych do 42 osoby na milion mieszkańców, w Polsce - 65), a około 120 000 odnosi poważne rany. Wskazano także, iż w ostatnich latach w UE nastąpiła stagnacja postępów zmniejszania liczby ofiar śmiertelnych. Unia nie osiągnęła wyznaczonego celu zredukowania o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach w latach 2010-2020 (spadek ten wyniósł 36 proc.).
Jak podkreśla PAP: Według najnowszych danych najbezpieczniejsze drogi są w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), natomiast najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku odnotowała Rumunia (85 ofiar na milion mieszkańców). Średnia UE wyniosła 42 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten to 65 ofiar na 1 mln mieszkańców; w stosunku do 2019 roku odnotowano spadek o 15 proc.
Europosłowie odnotowali, że nadmierna prędkość jest odpowiedzialna za około 30 proc. śmiertelnych wypadków drogowych. Zdaniem PE Komisja Europejska powinna zarekomendować sposoby stosowania bezpiecznych ograniczeń prędkości, takich jak maksymalna prędkość 30 km/h w terenach zamieszkanych oraz w obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych.
W celu promowania bezpiecznego korzystania z dróg, posłowie nalegają również na wprowadzenie zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu, podkreślając, że alkohol jest przyczyną około 25 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych.
Europaramentarzyści zwrócili się do KE o rozważenie wprowadzenia trybu bezpiecznej jazdy w urządzeniach mobilnych i elektronicznych kierowców, aby ograniczyć rozpraszanie ich uwagi podczas jazdy. Posłowie dodają, że powinny istnieć zachęty podatkowe i atrakcyjne systemy ubezpieczeń komunikacyjnych dla kupujących i użytkujących pojazdy o najwyższych standardach bezpieczeństwa.
Chcą też więcej inwestycji w infrastrukturę, które przyczyniłyby się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, skupiając się na strefach o największej liczbie wypadków. Wzywają państwa członkowskie do utworzenia Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, które przeznaczałyby kwoty uzyskane z mandatów na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Aby właściwie wdrożyć kolejne kroki w unijnej polityce bezpieczeństwa drogowego, europosłowie wezwali Komisję Europejską do utworzenia Europejskiej Agencji Transportu Drogowego, która wspierałaby zrównoważony, bezpieczny i inteligentny transport drogowy. (jm)