Przegląd prasy

Znowu będzie lepiej, a na pewno inaczej? Jest kolejny numer Biuletynu PRAWO JAZDY

4 stycznia 2017

Znowu będzie lepiej, a na pewno inaczej? Jest kolejny numer Biuletynu PRAWO JAZDY
(Fot. J. Michasiewicz)

Już zapewne dotarł do Czytelników kolejny, ostatni w 2016 roku, numer Biuletynu Informacyjnego Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym PRAWO JAZDY. Znowu będzie lepiej, a na pewno inaczej? Tytułowe pytanie stawia redaktor naczelna Bożenna Chlabicz. Pierwsze poruszone zagadnienie to rosnąca (a miała spadać) liczba śmiertelnych wypadków na drogach. To bardzo smutna, a zarazem znacząca statystyka. To wołanie o zasady i prawo, które pozwoli mądrze uregulować ruch drogowy i zapewni bezpieczeństwo jego uczestnikom – czytamy w artykule wstępnym. O system edukacji komunikacyjnej, „ucywilizowanie” procesu szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, instruktorów i wykładowców, o sprawdzanie podczas egzaminu na prawo jazdy predyspozycji i umiejętności, a nie trafiania w wyznaczony punkt np. w czasie parkowania. Wreszcie o to, jak wychowywać kolejne pokolenia, żeby nikt nie siadał za kierownicą po spożyciu alkoholu i nie jeździł za szybko, żeby ludzie nosili odblaski, zachowywali się odpowiedzialnie. Itd. itp.

Cel jest jeden: mniej wypadków, mniej zabitych, mniej rannych. Mówi Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady BRD w rozmowie z Bożenną Chlabicz. Mówiono o roli ośrodków szkolenia kierowców, o jakości szkolenia kandydatów na kierowców, o systemie edukacji komunikacyjnej. Wspierajmy się wzajemnie, bo jedynym celem, który nam przyświeca, jest mniej wypadków, mniej zabitych i ciężko rannych. To jest nasz wspólny cel, nasza misja – zakończył rozmowę K. Romik.

Zbigniew Drexler, „Niestabilne prawo – złe prawo”. Znany nam od lat ekspert z zakresu prawa drogowego pyta w swoim artykule: Jak długo Sejm będzie psuł Prawo o ruchu drogowym?

„Najpierw standardy, potem przepisy” pisze Maciej Wroński. Ekspert prawa drogowego, a jednocześnie prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” – jak zawsze interesująco i krytycznie – wskazuje kierunek prac jaki powinien przyjąć powołany i pracujący przy ministrze infrastruktury Zespół doradczy do spraw szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy. Zachęcamy do lektury:

„Jak być szczęśliwym… choćby tylko w ruchu drogowym” radzi Andrzej Markowski, psycholog transportu.

Grzegorz Matuszewski, egzaminator w WORD Włocławek popełnił artykuł pt. „Charakterystyka absolwenta kursu”. I kolejny, jakże ważny apel: Ten artykuł to także apel do członków specjalnego zespołu powołanego przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa, który ma się zajmować kwestią szkolenia i egzaminowania. Weryfikując obecnie obowiązujące prawo, zmiany należy zacząć od fundamentów – wskazuje Matuszewski.

Dr inż. Paweł Żuraw: „Molestowanie w czasie nauki jazdy”. Autor artykułu podjął ważny, ale niezmiernie rzadko podejmowany problem, który zawsze wywołuje emocje, poruszenie i kontrowersje. Ten tekst musi przeczytać każdy.

„Co może egzaminator po 10 listopada 2016 r.?” To relacja ze zorganizowanej przez Fundację Zapobieganie Wypadkom Drogowym kolejnej dyskusji redakcyjnej „na Ratuszowej”.

II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Jakość kształcenia a bezpieczeństwo w transporcie”. Podejmowane tematy i wszystkie wystąpienia spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników – m.in. licznego grona właścicieli i instruktorów nauki jazdy, egzaminatorów, osób zainteresowanych medycznymi aspektami bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych. Skróty wypowiedzi dostępne w numerze.

„Wypadek to dziwna rzecz” – Wojciech Pasieczny, ekspert w dziedzinie brd, były policjant, dzisiaj wiceprezes Zarządu Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym przywołał cytat z Kubusia Puchatka: „Bo wypadek to dziwna rzez. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy”. Temat potraktowany kompetentnie i poważnie.

„Znaki i sygnały” Marek Sochacki. Instruktor-wykładowca nauki jazdy z Warszawy swój artykuł szeroko ilustruje przykładami. To „gotowiec” do wykorzystania podczas szkolenia.

Zbigniew Zawada „Homo Mobile”. Ekspert, pracownik PIMOT analizuje zagadnienie rehabilitacji powypadkowej, a przede wszystkim zagadnieniom powrotu do dawnego życia.

Postulaty TLP do Ministra Andrzeja Adamczyka związane z rynkiem pracy kierowców. Interesujące, przesłane do ministra.

Sygnalizowanie. Integralną częścią wydania jest Dodatek Specjalny poświęcony Sygnalizowaniu.

Jeszcze raz zachęcamy do lektury. Warto (jm)

Dystrybucja Biuletynu: Grupa IMAGE www.grupaimage.eu tel.; 22 811 01 99