Rozmowy

Dwie różne petycje! Dwie różne reprezentacje!

10 grudnia 2021

Dwie różne petycje! Dwie różne reprezentacje!
(fot. Komitet Egzaminatorów RP)

(fot. Komitet Egzaminatorów RP)

Ostatnio informowaliśmy o petycji zaadresowanej do ministra infrastruktury. I tu redakcja czuje się w obowiązku sprostowania określonych treści publikacji. Otóż to pod petycją Komitetu Egzaminatorów RP podpisało 1090 egzaminatorów nauki jazdy. Uwaga - 1090. na ogólną liczbę 1227. czynnych egzaminatorów (stan na wrzesień 2021 r.). Publikujemy także i zachęcamy do zapoznania się z ważną informacją Komitetu Egzaminatorów RP, niezależnej inicjatywy społecznej, która przeprowadziła imponującą akcję zbierania podpisów poparcia petycji.

Sprostowanie redakcji. W przywołanym tekście informowaliśmy o petycji skierowanej do ministra infrastruktury i odpowiedzi przedstawiciela resortu na nią. Tymczasem okazuje się, iż w podobnym czasie do ministerstwa trafiły dwie petycje. Pierwsza (wg daty wpływu) to ta relacjonowana, druga (nadana 16.11 br.) jeszcze nie została zarejestrowana w resorcie. Oba w swoim ogólnym zakresie i celu dotyczą postulatu zmian stawek wynagradzania egzaminatorów nauki jazdy. Kwestia stanowiąca powód sprostowania to informacja, iż omówioną petycję poparło 1090 z 1227 czynnych egzaminatorów. Powtórzmy - niezaprzeczalnym faktem jest, iż to pod petycją Komitetu Egzaminatorów RP podpisało się 1090 egzaminatorów. Do resortu przekazano imponującą księgę m.inn. właśnie z ich podpisami. Natomiast opisane w tekście wystąpienie jest petycją indywidualną, podpisaną przez Sebastiana Białkowskiego reprezentującego NSZZ „Solidarność 80” Organizację Międzyzakładową nr 60 w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Katowicach, która posiada swoich członków w 17. wojewódzkich ośrodkach egzaminowania. Tu nie prowadzono akcji zbierania podpisów poparcia.

Przepraszamy za zaistniałe nieporozumienie i publikację nieścisłej - w przywołanym zakresie - nieprawdziwej wiadomości zawartej w naszym materiale prasowym. Zachęcamy także do lektury i wnikliwej analizy informacji przygotowanej przez Komitet Egzaminatorów RP niezależnej inicjatywy społecznej. Czekamy na odpowiedź resortu.

Komitet Egzaminatorów RP. Oddajemy głos Komitetowi Egzaminatorów RP:

Dwie różne petycje …. Dwa różne spojrzenia na ten sam problem.

Petycja 2021 Komitetu Egzaminatorów RP jest zupełnie inna w swej treści niż petycja Solidarności 80…. Chociaż tematyka ta sama.

Komitet Egzaminatorów RP jako niezależna inicjatywa społeczna, przeprowadził w środowisku egzaminatorów kandydatów na kierowców akcję zbierania podpisów pod postulatami zawartymi w PETYCJI 2021. Co zaowocowało niemal 90% poparciem, gdyż 1090 z 1227 aktywnych zawodowo egzaminatorów uznało jej postulaty za uzasadnione i słuszne.

W związku z realnymi zagrożeniami w prawidłowym funkcjonowaniu systemu egzaminowania w obecnym systemie prawnym, egzaminatorzy zaproponowali dwa rozwiązania niwelujące zaistniały kryzys nie tylko doraźnie, ale przede wszystkim bezterminowo.

W sprawie zmiany systemu finansowania WORD-ów do Ministra Infrastruktury występowało Krajowe Stowarzyszenie Egzaminatorów w kwietniu 2020 roku, a także Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników WORD w lipcu 2021 roku - niestety wystąpienia spotkały się z odmową podjęcia działań w omawianym zakresie. Dlatego w drugiej połowie sierpnia 2021 roku został zawiązany Komitet Egzaminatorów RP działający jako niezależna, społeczna i ponad organizacyjna inicjatywa środowiska egzaminatorów kandydatów na kierowców i kierowców, zatrudnionych w WORD-ach na terenie RP.

Przede wszystkim ustalone ustawowe stawki opłat za egzaminy państwowe na prawo jazdy są niezmienne od ponad 8 lat. Ich siła ekonomiczna przy obecnym poziomie gospodarczym i kosztach utrzymania jest nieadekwatna do potrzeb wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Dodatkowy regres wprowadził okres pandemii w kraju. Trzeba nadmienić, że kolejne tego typu zdarzenia w najbliższej przyszłości mogą być „kamieniem u szyi” większości WORD-ów. Oznacza to ni mniej ni więcej jak załamanie się całego systemu egzaminowania w kraju.

Drugie rozwiązanie dotyczy zaistniałego, realnego regresu w zatrudnianiu osób na stanowisku egzaminatora. Pojawiły się znaczące braki w obsadzie stanowisk. Co więcej, mimo że na rynku jest wiele osób posiadających uprawnienia w tym zawodzie, to niskie wynagrodzenie stanowi istotną barierę zaporową w podjęciu pracy charakteryzującej się bardzo dużym obciążeniem społecznym, zagrożeniami w zakresie zdrowia, psychiki i życia. Powyższa sytuacja w najbliższym czasie doprowadzi do sukcesywnego wydłużania się terminów oczekiwania na egzamin państwowy dla kandydatów na kierowców i kierowców, co jest nieakceptowałne społecznie.

Stawki wynagrodzenia egzaminatorów nie uległy zmianie od ponad 14 lat, kiedy wprowadzono w życie Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów przeprowadzających egzaminy kandydatów na kierowców i kierowców w związku z art. 121 pkt 2) ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Propozycje zawarte w PETYCJI 2021 oparte są na wskaźniku najniższego wynagrodzenia ogłaszanego co roku przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Taki sposób naliczania stawek opłat za egzaminy oraz stawek wynagrodzenia dla egzaminatorów „odmraża” istniejący system i daje szansę na dalsze funkcjonowanie tego środowiska gospodarczego.

Szczegóły tych propozycji można znaleźć na stronie https://kse-egzaminator.pl/petycja-2021/

Komitet Egzaminatorów RP zwraca jednak uwagę, że rozwiązania zawarte w Petycji 2021 są o innym charakterze i skuteczności i nie mogą być utożsamiane z rozwiązaniami przedstawionymi w petycji związku zawodowego Solidarność 80.