W dniu wczorajszym w zabytkowym, XIX wiecznym budynku zlokalizowanym w parku na skarpie wiślanej, w siedzibie Klubu Bankowca w Warszawie, odbyła się Konferencja pt.: „Zmiany. Problemy branży szkolenia kierowców”.
Organizatorami Konferencji była Fundacja Zapobieganie Wypadkom Drogowym oraz Polski Klaster Edukacyjny, partnerem - Grupa IMAGE, natomiast patronami medialnymi: Tygodnik PRAWO DROGOWE@NEWS oraz portal L-INSTRUKTOR. Zaproszono instruktorów i wykładowców nauki jazdy, egzaminatorów, właścicieli ośrodków szkolenia kierowców, dyrektorów WORD, przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji, urzędów, wyższych uczelni i instytutów naukowych zajmujących się i zainteresowanych szkoleniem oraz egzaminowaniem kandydatów na kierowców i kierowców.
Przybyłych powitali: Bożenna Chlabicz, prezes Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym oraz Witold Wiśniewski, koordynator zarządu Polskiego Klastra Edukacyjnego, prezesa oficyny wydawniczej - Grupa IMAGE.
Jako pierwszy głos zabrał Mirosław Suchoń, poseł na Sejm RP, członek sejmowej Komisji Infrastruktury. - Przed nami bardzo ważne wyzwania dla branży. (…) Warto też patrzeć jak ewaluuje świat. Potrzebujemy bardzo silnych związków i konsultacji międzynarodowych - mówił. Zwracał uwagę na aspekt jakości szkolenia. Dzień dzisiejszy oceniał: - Sukces ekonomiczny wziął prymat nad jakością. To jest wyzwaniem, nad którym trzeba dyskutować. Ten prymat ceny powoduje, że w wielu aspektach kierowcy nie są odpowiednio wyszkoleni. Naszym celem jest wspieranie tych najlepszych ośrodków szkolenia kierowców - deklarował w imieniu parlamentarzystów. Tematem przewodnim debaty były właśnie kwestie jakości szkoleń, wzmocnienia ośrodków szkolenia kierowców itd. itd.
Bardzo oczekiwanym punktem porządku spotkania był blok wystąpień przedstawicieli Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury: Informacje resortu prezentowali: Tomasz Piętka oraz Marcin Kichler i Jakub Zbucki. Prezentację zatytułowano: „Perspektywy rozwoju i zmian w zasadach szkolenia oraz egzaminowania kierowców”. W dyskusji zgłoszono wiele uwag i opinii, zadano pytania, zgłoszono konkretne propozycje. Jak się dowiedzieliśmy nadal opracowywany, ale też już w pewnym zakresie zmieniony, projekt stosownej ustawy. Kolejny etap to wpisanie do rządowego wykazu prac legislacyjnych, aby mogło być rozpoczęte jego procedowanie. Przedstawiciel resortu apelował o zgłaszanie opinii środowiska, o wspólną pracę, o zaangażowanie się przedstawicieli branży w te działania.
Prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytut Transportu Samochodowego mówił o stosunku polskich kierowców do zasad bezpieczeństwa, przedstawił wiele interesujących analiz i statystyk.
Uczestnicy konferencji z uwagą wysłuchali - przedstawionej przez Tadeusza Wachowskiego, dyrektora Pionu Produkcji Dokumentów w PWPW S.A. - informacji o przygotowywanych zmianach w obsłudze ośrodków szkolenia kierowców, w tym: wprowadzenia PKZ i KKK itd.
Psycholog transportu - Andrzej Markowski - podjął próbę odpowiedzi na pytanie: - Co powinien o sobie wiedzieć kandydat na kierowcę i kierowca, a co instruktor?
Na zakończenie konferencji znany i popularny dziennikarz stacji Radio TOK FM - Krzysztof Woźniak o odpowiedzialność w branży pytał zaproszonych do rozmowy: Dagmarę Romanowicz, Adama Próchnickiego, Mariusza Ogłozińskiego, Mariusza Sztala.
Licznie przybyli uczestnicy Konferencji podkreślali potrzebę dalszych spotkań i dalszych debat nad zmianami branży, problemami branży. (jm)