Statystyka

Nadal wolimy pojazdy spalinowe

15 lutego 2018

Nadal wolimy pojazdy spalinowe
A może hybrydy? (fot. J. Michasiewicz)

Mamy już ustawę o elektromobilności, trwają prace, których istotą jest upowszechnienie pojazdu elektrycznego. Na świecie coraz więcej doświadczeń z pojazdami autonomicznymi. Władze miast i organizacje ekologiczne walczą z pojazdami spalinowymi itd. itd. A co na to sami kierowcy?

Europejczycy wybierają pojazd spalinowy. Otóż - jak wynika z ankiety Mazdy i współpartnerów przeprowadzonego badania (badanie konsumenckie na próbie 11008 respondentów, z 11 rynków europejskim, przeprowadzone we wrześniu 2017 r.) - Hiszpanie, Niemcy, Polacy, Szwedzi są najbardziej przywiązani do silników spalinowych. Jak się dowiadujemy 31 proc. kierowców oświadczyło, że „mają nadzieję, iż nawet w okresie coraz szerszego rozpowszechniania się pojazdów elektrycznych, nadal istnieć będą samochody napędzane silnikami Diesla”. W Polsce do twierdzenia tego przychyliło się aż 58 proc. kierowców. I dalej dowiadujemy się, że aż 77% respondentów zadeklarowało, że w przypadku porównywalnych kosztów eksploatacji elektryków i spalinowych… woleliby samochód z silnikiem elektrycznym. W kwestii pojazdów autonomicznych okazało się, że jedynie 33 proc. kierowców cieszy się również z rozwoju technologii samochodów autonomicznych. Entuzjastów spotykamy we Francji i Holandii - 25% za.

Nasza własna statystyka. Podobny pogląd zaprezentowali czytelnicy PRAWA DROGOWEGO. W naszej skromnej ankiecie 66% Czytelników, na pytanie: Czy Pani/Pan zastanawiacie się nad zakupem pojazdu elektrycznego? - odpowiedziało: - Nie, kupię pojazd spalinowy. Dla porównania 29% odpowiadający potwierdziło, iż zamierza kupić pojazd elektryczny. W tym ostatnim gronie kierowców: 23% kupi pojazd elektryczny do użytku prywatnego, a 6% do użytku służbowego. Pytamy także czy skorzystają z car sharingu - z myślą, że tam wypożyczą pojazd elektryczny i 4% odpowiedziało tak. Czyli 66% za pojazdem spalinowym, a 33% za pojazdem elektrycznym.

A jednak, tymczasem nasze przywiązanie do pojazdu spalinowego wygrywa. Jak długo? Może do pojawienia się atrakcyjnego, też cenowo własnego pojazdu elektrycznego? (jm)