Pytanie: Kiedy zakładamy letnie koła?
Odpowiedź: "Sygnałem do wymiany ogumienia jest nadejście temperatur średniodobowych powyżej 7 stopni Celsjusza" - mówi Leszek Szafran, dyrektor ds. handlowych Grupy Goodyear w Polsce. Opona letnia to pewniejsze zachowanie. Przy dużych prędkościach, na zakrętach, przy hamowaniu i przyspieszaniu czy odprowadzaniu wody. Poza tym liczy się też komfort - letnie koła "kręcą się" ciszej niż zimowe. W wysokich temperaturach i na suchym asfalcie miękkie, zimowe opony ścierają się bardzo szybko. Korzystając z kół letnich i zimowych, wzrasta żywotność obu kompletów. Para opon, która w zeszłym sezonie jeździła z przodu dla równomiernego zużycia bieżnika, teraz powinna być założona na tylną oś. Przed założeniem opon trzeba koniecznie sprawdzać, czy gumy nie są "łyse". Wg przepisów - minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm. Jednak Leszek Szafran zaleca: "Odpowiedzialny kierowca powinien myśleć nad wymianą starych opon letnich na nowe już przy klockach bieżnika startych do 3 mm. Dlaczego? Częściowo zużyty bieżnik to słabsza przyczepność, gorzej odprowadzana woda i dłuższe hamowanie".
Pytanie: Jak sprawdzić, czy opona nadaje się do jazdy?
Odpowiedź: Prosty test - dwugroszówkę trzeba włożyć w rowek bieżnika. Jeśli widać całą koronę orła - guma zalicza się do wymiany na nową. Najlepiej, kiedy wszystkie cztery opony są jednakowe. Jeżeli jest to niemożliwe, należy zadbać, by na jednej osi auta znajdowały się gumy z identycznym bieżnikiem. Zawsze warto pamiętać, że ciśnienie w kołach trzeba sprawdzać, kiedy opony są zimne, i to przynajmniej raz na dwa tygodnie.
Odpowiedzi udzielił: Leszek Szafran, dyrektor ds. handlowych Grupy Goodyear w Polsce